
Rozpoczęła się realizacja największego kontraktu w historii Grupy PKP o łącznej wartości 1,6 mld zł. W jego ramach firma Newag z Nowego Sącza produkuje oraz modernizuje łącznie 121 lokomotyw.
Newag dostarczy PKP Intercity 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Obecnie kończą się odbiory techniczne pojazdów w ramach zawartej jeszcze 2018 roku umowy i rozszerzonej we wrześniu br. Pierwsze osiem pojazdów już wkrótce trafi do PKP Intercity, a wszystkie lokomotywy trafią do przewoźnika pod koniec 2020 roku.
– Owocna współpraca polskich spółek – PKP Intercity i firmy Newag – to impuls do ciągłego rozwoju całego sektora kolejowego w Polsce. Wielomiliardowe inwestycje naszego narodowego przewoźnika i zakup nowoczesnych pojazdów produkowanych w Polsce służą zarówno gospodarce, jak i pasażerom. Każda umowa przybliża nas bowiem do celu, do jakiego bezustannie dążymy, czyli kolei komfortowej, punktualnej i bezpiecznej – mówił w piątek w Nowym Sączu Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
– Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Zostaną one wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach: Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski) oraz
Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra – informuje PKP Intercity.
– Jesteśmy przekonani, że najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce, które produkujemy dla PKP Intercity, będą znaczącym wzmocnieniem floty przewoźnika. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne pozwolą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niezawodności, co przełoży się na sprawną obsługę pasażerów – mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA.

Newag realizuje dostawy 31 fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2 dla PKP Cargo. 7 lokomotyw zostało odebranych przez przewoźnika. 24 pojazdy będą dwunapięciowe, przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, gdzie zostaną homologowane. Dostawy Dragonów 2 zakończą się w 2022 roku.
W kwietniu 2018 r. Newag SA zawarła również umowę ze spółką PKP Cargo na wykonanie modernizacji 60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A wraz ze świadczeniem usług utrzymania silników spalinowych w czasie udzielonej gwarancji jakości oraz świadczeniami dodatkowymi.
Newag S.A. jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 52,16% akcji), NN OFE (8,99%), Aviva OFE Aviva Santander SA (7,99%), MetLife OFE (7,42%) i PZU OFE “Złota Jesień” (7,27% akcji).
(JO)