
PKP Polskie Linie kolejowe wypowiedziały firmie Strabag umowę na modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna. W zeszłym roku rozpoczęły się tu warte 430 mln zł prace związane z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz. Przerwanie robót i poszukiwania nowego wykonawcy mogą wpłynąć na opóźnienie realizacji całego wielkiego przedsięwzięcia o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”.
– Pomimo licznych monitów i wezwań Zamawiającego oraz Inżyniera Projektu do realizacji robót zgodnie z przekazaną do realizacji dokumentacją projektową, firma Strabag nie wykonywała zasadniczych prac w myśl założeń umowy. Niewłaściwa realizacja robót poskutkowała rażącym naruszeniem harmonogramu oraz zagrożeniem terminowej realizacji całego Projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. W tej sytuacji PLK S.A., działając w interesie publicznym oraz mając na uwadze kluczowe znaczenie inwestycji dla poprawy infrastruktury kolejowej w regionie, podjęły decyzję o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym Wykonawcą robót budowlanych firmą Strabag Sp. z o.o. – czytamy w komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., udostępnionym we wtorek pod wieczór.
Rzeczniczka Spółki Rusłana Krzemińska zapewnia, że „priorytetem pozostaje PLK pozostaje terminowa realizacja projektu”.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podejmą wszelkie kroki mające na celu jak najszybsze wyłonienie nowego wykonawcy, który będzie w stanie kontynuować rozpoczęte prace zgodnie z założeniami i zakończyć inwestycję w możliwie najkrótszym czasie – dodaje rzeczniczka PKP PLK.
Aktualizacja
Na drugi dzień po przekazanej przez PKP-PLK informacji o odstąpieniu od umowy, firma Strabag wydała krótkie oświadczenie:
„STRABAG Sp. z o.o. nie zgadza się z uzasadnieniem odstąpienia od umowy na budowę linii nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna, które otrzymał od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obecnie analizujemy otrzymane odstąpienie pod kątem prawnym oraz zgodności ze stanem faktycznym”.
Prace związane z modernizacją linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz toczą się od miesięcy w wielu miejscach w regionie. W realizacji są odcinki Nowy Sącz – Bocznica Klęczany, Klęczany – Limanowa, Rabka Zaryte – Chabówka oraz stacja Limanowa.
Odcinek Mszana Dolna – Rabka Zaryte rozpoczęto modernizować pod koniec 2023 roku. Umowa ze spółką Strabag opiewała na 430 mln zł. W jej ramach miała zostać m.in. przebudowana stacja w Mszanie Dolnej, dwa przystanki, cztery mosty i trzy wiadukty. Termin ukończenia prac planowano na IV kwartał 2025 r.
Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Według zapowiedzi Inwestora, jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone przetargi na budowę odcinka Szczyrzyc – Tymbark, odcinka Podłęże – Gdów oraz odcinka Podłęże Balachówka – Podłęże oraz przebudowę odcinka Tymbark – Limanowa.
(JO)