Trwa postępowanie przetargowe na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Znane są już najtańsze oferty w przeprowadzonych aukcjach elektronicznych, poprzedzających wybór najkorzystniejszej oferty. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają zakończenie procedur przetargowych, podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie robót w terenie na przełom 2022 i 2023 roku.
Modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem a Chabówką jest częścią szerszego projektu, związanego z planowaną budową linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna. Na początku br. ogłoszono przetargi na modernizację dwóch odcinków linii 104 – Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz.
Po otwarciu ofert w przetargu okazało się, że wykonawcy żądają znacznie więcej, niż PKP PLK chcą przeznaczyć na inwestycję. W przypadku odcinka E – Klęczany – Nowy Sącz – wykonawcy wycenili prace od 1,35 mld zł do powyżej 2 miliardów złotych brutto przy budżecie zamawiającego 755 mln zł brutto (za zakres podstawowy). Oferty dla odcinka A1 – Chabówka – Rabka Zaryte oferty wynosiły od 565 mln zł do 967 mln zł przy budżecie zamawiającego 352 mln zł.
W związku z tym PKP PLK zdecydowały przeprowadzić przewidzianą w prawie zamówień publicznych i zapisaną w warunkach przetargu aukcję elektroniczną, która umożliwiłaby wykonawcom korektę ofert a zamawiającemu uzyskanie korzystniejszej ceny (w powyższych przetargach była jedynym kryterium wyboru oferty).
– Po zakończonej aukcji oraz po analizie i pozytywnej weryfikacji wymaganych dokumentów, możliwy będzie wybór najkorzystniejszych ofert dla modernizacji dwóch odcinków linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Najkorzystniejsze oferty zostaną wówczas upublicznione – tłumaczy Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Ale z komunikatów spółek biorących udział w przetargu wiadomo już, kto złożył najkorzystniejsze oferty w aukcji elektronicznej i jak dalece wykonawcy zeszli z pierwotnych wycen. Co istotne – nie oznacza to, że poniższe oferty zostaną wybrane a jedynie, że zostały ocenione najwyżej na obecnym etapie postępowania.
Dla odcinka Klęczany – Nowy Sącz najwyższą liczbę punktów w przetargu otrzymała oferta konsorcjum z firmą Torpol jako liderem. Opiewa na niemal 964 mln zł (za realizację zakresu podstawowego przetargu jest to 951 mln zł). To już „tylko” 200 mln zł więcej, niż PKP PLK przeznaczyły na inwestycję.
W przypadku odcinka Chabówka – Rabka Zaryte najwyższą ocenę po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej otrzymał Budimex S.A. który zaproponował ostatecznie 450 mln zł (100 mln zł powyżej budżetu).
Najwyżej ocenieni wykonawcy są sprawdzani pod względem dysponowania odpowiednimi zasobami technicznymi i finansowymi oraz doświadczeniem i kadrą. – Uprawomocnienie się wyboru ofert i przeprowadzenie obligatoryjnej kontroli procedury przetargowej przez Prezesa UZP, umożliwi podpisanie umów z wykonawcami robót budowlanych. Zawarcie umów z przyszłymi wykonawcami i rozpoczęcie robót w terenie planowane jest na przełomie roku 2022 i 2023 – wyjaśnia Dorota Szalacha.
Według zamierzeń PKP PLK, na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem ma zostać przebudowana stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: na styku ulic Kolejowej i Zielonej (tu, gdzie dziś jest przejazd kolejowy) oraz nad ul. Krakowską (również w miejsce obecnego przejazdu drogowo-kolejowego) na osiedlu Helena. Inwestycja ma również obejmować budowę nowego mostu kolejowego na Dunajcu w Nowym Sączu. Czas na realizację całego zadania wyznaczono na 30 miesięcy od daty podpisania umowy.
W postępowaniu dotyczącym odcinka A1 Chabówka – Rabka Zaryte , według zapowiedzi PKP PLK, „na stacji Rabka Zaryte dostępność dla wszystkich podróżnych zwiększy budowa przejścia podziemnego z windą. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni wymiana torów, nowe urządzenia sterowania, a także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. W Rabce Zdroju wybudowany zostanie wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i znacznie usprawni system komunikacji w obrębie ruchliwego skrzyżowania Zakopiańska – Podhalańska. Zarówno na stacji Rabka Zaryte, jak i przystanku Rabka Zdrój perony zostaną przebudowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się”. Termin prac to 24 miesiące od momentu podpisania umowy.
Według zapowiedzi przedstawicieli rządu oraz kolei, modernizacja 75-km linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna powinna się zakończyć jeszcze przed 2030 rokiem. Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz około 1 godziny.
(JO)



![Linia kolejowa nr 104. Prace modernizacyjne w Nowym Sączu i Marcinkowicach [ZDJĘCIA] Prace w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Kościuszki w Nowym Sączu](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/Prace-w-rejonie-przejazdu-kolejowo-drogowego-na-Kosciuszki2-100x75.jpg)
