Dziewięć ofert pojawiło się w prowadzonym w ramach modernizacji linii Chabówka – Nowy Sącz przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetargu na przebudowę stacji Limanowa i 3,5-kilometrowego odcinku szlaku. Wszystkie oferty są znacznie powyżej zakładanego na 206,6 mln zł budżetu – najtańsza wynosi aż 355 mln zł brutto.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Na razie prace prowadzone są na trzech odcinkach: A1 Chabówka – Rabka Zaryte (koszt 455 mln zł brutto), E między Klęczanami a Nowym Sączem (za 960 mln zł brutto) oraz A2 Rabka Zaryte – Mszana Dolna (430 mln zł).

Wciąż nie wyłoniono wykonawcy prac na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. W listopadzie ub. roku wybrano już wartą 2,37 mld zł ofertę konsorcjum z Budimeksem na czele, ale kilka tygodni temu Krajowa Izba Odwoławcza nakazała PKP PLK unieważnić czynność wyboru oferty.
Teraz otworzono oferty w przetargu na modernizację odcinka C2 stacja Limanowa. Wpłynęło 9 ofert. Najtańsza z nich opiewa na 355 mln zł brutto a najdroższa sięga 479 mln zł. Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia 208,6 mln zł. W dalszym toku postępowania przewidziano jeszcze aukcję elektroniczną.
Przetarg obejmuje prace na stacji Limanowa oraz na odcinku o długości blisko 3,5 km. Jest to m.in. budowa nowych torów, peronów i przejść na stacji, z uwzględnieniem dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach zadania przewidziano również budowę dwóch wiaduktów oraz trzech mostów, a także prace w zakresie sieci trakcyjnej, urządzeń automatyki i sterowania ruchem kolejowym. Wykonawce będzie miał na te prace 32 miesiące od momentu podpisania umowy.
PKP Polskie Linie Kolejwe zapowiadają na najbliższe miesiące ogłoszenie przetargów dla odcinków: Limanowa – Tymbark oraz Tymbark – Szczyrzyc. Przetargi dla odcinków Szczyrzyc – Gdów oraz Gdów – Podłęże zapowiadane są na III kwartał 2024 r.
Modernizacja linii Nowy Sącz – Chabówka oraz budowa nowego odcinka do Podłęża, które pozwolą na podróż z naszego miasta do Krakowa w niewiele ponad godzinę ma zostać zakończona, według deklaracji kolejarzy oraz polityków, w 2029 roku. Finansowanie całej inwestycji (szacowanej na około 17 mld zł) jest zapisane w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2034).
(JO)