
Trwają prace związane z modernizacją linii kolejowej nr 104 Nowy Sącz – Chabówka. W naszym mieście roboty prowadzone są w kilku miejscach równocześnie a harmonogram prac na poszczególnych odcinkach jest modyfikowany na bieżąco. Właśnie rozpoczęto roboty związane z ważną częścią inwestycji – budową nowego mostu kolejowego na Dunajcu.
Wykonawca (konsorcjum firm Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.) inwestycji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jeszcze w ubiegłym roku zakończył rozbiórkę, zbudowanego w 1947 roku, stalowego mostu kolejowego na Dunajcu. Teraz już rozpoczęto budowę nowego obiektu. – Przygotowywane są podpory tymczasowe nowej konstrukcji. Przy pracach wykorzystana będzie też podpora rozebranego mostu, która później będzie wyburzona – poinformował nas Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.

Jak już wcześniej informował inwestor, „wybudowana zostanie żelbetowa konstrukcja, oparta na sprężonych belkach dla przęsła nurtowego o rozpiętości 120 metrów, podwieszona do stalowego łuku”. Planuje się, że nowy most będzie gotowy w drugiej połowie 2025 roku.
W Nowym Sączu trwają prace w kilku innych miejscach. Największy zakres mają w tym momencie roboty prowadzone u zbiegu ul. Kolejowej, Waryńskiego, Zielonej i Asnyka, gdzie powstaje dwupoziomowe skrzyżowanie. Jezdnia będzie obniżona, nad nią będzie przebiegać wiadukt linii nr 104. Nie będzie wjazdu w ul. Asnyka. W tym rejonie powstanie również obiekt LCS (lokalnego centrum sterowania ruchem pociągów).

Intensywne roboty prowadzone są obecnie również w rejonie przystanku Nowy Sącz Miasto i ulic. Lenartowicza, Kościuszki i Szwedzkiej. Dotychczasowy przejazd kolejowy na początku ul. Szwedzkiej (za Wspólnotą Emaus, z podjazdem obok Zakładu Karnego) zostanie zlikwidowany a ten odcinek zostanie drogą bez przejazdu. W zamian PKP-PLK proponują budowę nowego odcinka ulicy po drugiej stronie torów, zabezpieczonego murem oporowym, również z wjazdem z ul. Kościuszki.

Jak nas informują PKP PLK, nieplanowana wcześniej przerwa w pracach jest na ul. Mickiewicza (przebudowa przejazdu) oraz na ul. Starowiejskiej (budowa wiaduktu). Przestój związany jest m.in. z koniecznymi ustaleniami odnośnie przebiegu sieci gazowniczej. Wkrótce prace powinny być wznowione, w związku z czym ponownie zostanie zamknięty fragment ul. Starowiejskiej (termin ma zostać wkrótce ogłoszony). Z informacji przekazanych przez rzecznika PKP-PLK, na razie nie ma mowy o opóźnieniu rozpoczęcia innego, dużego etapu prac – budowy wiaduktu kolejowego wraz z umiejscowionym na nim przystankiem Nowy Sącz Chełmiec oraz obniżenia części ul. Krakowskiej. Jest ono planowane na przełom kwietnia i maja, po zakończeniu robót na ul. Starowiejskiej. Ta część inwestycji ma potrwać niemal dwa lata.
Z ważniejszych robót czekają nas jeszcze m.in. budowa nowego wiaduktu na ul. Węgierskiej (w miejscu poprzedniego, w pobliżu skrętu w ul. Radziecką) oraz budowa przejścia pod torami na Kocich Plantach. Jednocześnie na terenie miasta zostanie zlikwidowane kilka przejść i przejazdów przez torowisko.
Prowadzone w Nowym Sączu roboty związane są z modernizacją linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka na tzw. odcinku E (między naszym miastem a bocznicą w Klęczanach. Koszt robót to około 960 mln zł brutto.
Prace są również prowadzone na dwóch innych odcinkach: A1 Chabówka – Rabka Zaryte (koszt 455 mln zł brutto) oraz A2 Rabka Zaryte – Mszana Dolna (430 mln zł). Wciąż nie wyłoniono wykonawcy wartych ponad 2 mld zł prac na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Trwa postępowanie dla odcinka C2 stacja Limanowa.
Modernizacja linii nr 104 jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają na najbliższe miesiące ogłoszenie przetargów dla odcinków: Limanowa – Tymbark oraz Tymbark –Szczyrzyc. Przetargi dla odcinków Szczyrzyc – Gdów oraz Gdów – Podłęże zapowiadane są na III kwartał 2024 r. Według zapowiedzi cała linia ma zostać ukończona do 2029 roku.
(JO)