Strona główna Wiadomości

Modernizacja linii kolejowej w Nowym Sączu. Prace trwają w wielu miejscach; rozpoczęto budowę mostu na Dunajcu

nowy most kolejowy na Dunajcu w Nowym Sączu wizualizacja
Wizualizacja PKP PLK

Trwają prace związane z modernizacją linii kolejowej nr 104 Nowy Sącz – Chabówka. W naszym mieście roboty prowadzone są w kilku miejscach równocześnie a harmonogram prac na poszczególnych odcinkach jest modyfikowany na bieżąco. Właśnie rozpoczęto roboty związane z ważną częścią inwestycji – budową nowego mostu kolejowego na Dunajcu.

Wykonawca (konsorcjum firm Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.) inwestycji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jeszcze w ubiegłym roku zakończył rozbiórkę, zbudowanego w 1947 roku, stalowego mostu kolejowego na Dunajcu. Teraz już rozpoczęto budowę nowego obiektu. – Przygotowywane są podpory tymczasowe nowej konstrukcji. Przy pracach wykorzystana będzie też podpora rozebranego mostu, która później będzie wyburzona – poinformował nas Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.

Reklama
Plac budowy w rejonie przyszłego mostu kolejowego. Stan z 7 lutego 2023. Fot. JO / Twój Sącz

Jak już wcześniej informował inwestor, „wybudowana zostanie żelbetowa konstrukcja, oparta na sprężonych belkach dla przęsła nurtowego o rozpiętości 120 metrów, podwieszona do stalowego łuku”. Planuje się, że nowy most będzie gotowy w drugiej połowie 2025 roku.

W Nowym Sączu trwają prace w kilku innych miejscach. Największy zakres mają w tym momencie roboty prowadzone u zbiegu ul. Kolejowej, Waryńskiego, Zielonej i Asnyka, gdzie powstaje dwupoziomowe skrzyżowanie. Jezdnia będzie obniżona, nad nią będzie przebiegać wiadukt linii nr 104. Nie będzie wjazdu w ul. Asnyka. W tym rejonie powstanie również obiekt LCS (lokalnego centrum sterowania ruchem pociągów).

Roboty u zbiegu ul. Kolejowej i Zielonej. Stan z 5 lutego 2024. Fot. JO / Twój Sącz

Intensywne roboty prowadzone są obecnie również w rejonie przystanku Nowy Sącz Miasto i ulic. Lenartowicza, Kościuszki i Szwedzkiej. Dotychczasowy przejazd kolejowy na początku ul. Szwedzkiej (za Wspólnotą Emaus, z podjazdem obok Zakładu Karnego) zostanie zlikwidowany a ten odcinek zostanie drogą bez przejazdu. W zamian PKP-PLK proponują budowę nowego odcinka ulicy po drugiej stronie torów, zabezpieczonego murem oporowym, również z wjazdem z ul. Kościuszki.

Ul. Szwedzka na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. W głębi prace przygotowawcze do budowy nowego toru na przystanku Nowy Sącz Miasto. Fot. JO / Twój Sącz

Jak nas informują PKP PLK, nieplanowana wcześniej przerwa w pracach jest na ul. Mickiewicza (przebudowa przejazdu) oraz na ul. Starowiejskiej (budowa wiaduktu). Przestój związany jest m.in. z koniecznymi ustaleniami odnośnie przebiegu sieci gazowniczej. Wkrótce prace powinny być wznowione, w związku z czym ponownie zostanie zamknięty fragment ul. Starowiejskiej (termin ma zostać wkrótce ogłoszony). Z informacji przekazanych przez rzecznika PKP-PLK, na razie nie ma mowy o opóźnieniu rozpoczęcia innego, dużego etapu prac – budowy wiaduktu kolejowego wraz z umiejscowionym na nim przystankiem Nowy Sącz Chełmiec oraz obniżenia części ul. Krakowskiej. Jest ono planowane na przełom kwietnia i maja, po zakończeniu robót na ul. Starowiejskiej. Ta część inwestycji ma potrwać niemal dwa lata.

Z ważniejszych robót czekają nas jeszcze m.in. budowa nowego wiaduktu na ul. Węgierskiej (w miejscu poprzedniego, w pobliżu skrętu w ul. Radziecką) oraz budowa przejścia pod torami na Kocich Plantach. Jednocześnie na terenie miasta zostanie zlikwidowane kilka przejść i przejazdów przez torowisko.

Prowadzone w Nowym Sączu roboty związane są z modernizacją linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka na tzw. odcinku E (między naszym miastem a bocznicą w Klęczanach. Koszt robót to około 960 mln zł brutto.

Prace są również prowadzone na dwóch innych odcinkach: A1 Chabówka – Rabka Zaryte (koszt 455 mln zł brutto) oraz A2 Rabka Zaryte – Mszana Dolna (430 mln zł). Wciąż nie wyłoniono wykonawcy wartych ponad 2 mld zł prac na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Trwa postępowanie dla odcinka C2 stacja Limanowa.

Modernizacja linii nr 104 jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają na najbliższe miesiące ogłoszenie przetargów dla odcinków: Limanowa – Tymbark oraz Tymbark Szczyrzyc. Przetargi dla odcinków Szczyrzyc – Gdów oraz Gdów – Podłęże zapowiadane są na III kwartał 2024 r. Według zapowiedzi cała linia ma zostać ukończona do 2029 roku.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj