Strona główna Wiadomości

Modernizacja odcinka linii kolejowej do Nowego Sącza: wykonawcy chcą miliardów złotych

Reklama
Lini 104 Chabówka - Nowy Sącz,  odcinek Klęczany Nowy Sącz. Wizualizacja przystanku Nowy Sącz Chełmiec
Wizualizacja przystanku Nowy Sącz Chełmiec, który zaprojektowany jest na wiadukcie nad ul. Krakowską

Otwarto oferty w potężnym przetargu na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. W przypadku odcinka Klęczany – Nowy Sącz wykonawcy żądają od 1,35 mld zł do powyżej 2 miliardów złotych. To niemal trzykrotnie więcej, niż na prace chcą przeznaczyć PKP Polskie Linie Kolejowe. Znacznie więcej niż chciałby zamawiający wykonawcy żądają także za wykonanie wszystkich prac na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte.

Modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem a Chabówką jest częścią szerszego projektu, związanego z planowaną budową linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna.

– Przetarg ogłoszony na linię Chabówka – Nowy Sącz (nr 104) na odcinki Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz zapewni przywrócenie połączeń kolejowych oraz korzystnie zmieni warunki podróży. Zdecydowanie zwiększy się dostępności i standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach, będą działania podnoszące prędkość pociągów i poziom bezpieczeństwa, m.in. nowe urządzenia sterowani i bezkolizyjne przejazdy – mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w momencie ogłaszania przetargów w lutym br.

Reklama

Tymczasem w piątek otworzono oferty w dwóch postępowaniach. PKP PLK poinformowały, że na realizację zamówienia dotyczącego modernizacji odcinka E Klęczany – Nowy Sącz zamierzają przeznaczyć niemal 755 mln zł brutto (zakres podstawowy). Jednak wykonawcy, którzy zgłosili się do przetargu wycenili prace znacznie drożej.

1 mld 315 mln zł brutto za zakres podstawowy zlecenia zaoferował Budimex S.A. i to jest najtańsza oferta. 1,4 mld zł życzy sobie konsorcjum ZUE S.A., Mota-Engil i Track Tec Construction. 1,56 mld zł oferuje konsorcjum firm Torpol S.A. i Intop Warszawa a 1,87 mld zł Strabag. Najdroższą ofertę złożyło konsorcjum PORR S.A. – Trakcja System (ponad 2,1 mld zł).

Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.

Według zamierzeń PKP PLK, na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem zostanie przebudowana stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: na styku ulic Kolejowej i Zielonej (tu, gdzie dziś jest przejazd kolejowy) oraz nad ul. Krakowską (również w miejsce obecnego przejazdu drogowo-kolejowego) na osiedlu Helena. Inwestycja ma również obejmować budowę nowego mostu kolejowego na Dunajcu w Nowym Sączu.

Czas na realizację całego zadania wyznaczono na 30 miesięcy od daty podpisania umowy. O zamierzeniach inwestora dotyczących niektórych prac pisaliśmy więcej tutaj: Przebudowa linii 104: będą nowe wiadukty ale kierowcy w Sączu stracą kilka skrótów

W postępowaniu dotyczącym odcinka A1 Chabówka – Rabka Zaryte , według zapowiedzi PKP PLK, „na stacji Rabka Zaryte dostępność dla wszystkich podróżnych zwiększy budowa przejścia podziemnego z windą. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni wymiana torów, nowe urządzenia sterowania, a także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. W Rabce Zdroju wybudowany zostanie wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i znacznie usprawni system komunikacji w obrębie ruchliwego skrzyżowania Zakopiańska – Podhalańska. Zarówno na stacji Rabka Zaryte, jak i przystanku Rabka Zdrój perony zostaną przebudowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się”.

Na realizację tego zamierzenia kolejarze przeznaczyli ponad 352 mln zł brutto. Jednak i tu oferty (wpłynęło 6) są znacznie wyższe – od 565 mln zł do 967 mln zł.

Według zapowiedzi przedstawicieli rządu oraz kolei, modernizacja 75-km linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna powinna się zakończyć jeszcze przed 2030 rokiem. Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz około 1 godziny.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj