
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu przeniósł się z ul. Żywieckiej na ul. Grunwaldzką 59A, obok nowego gmachu Sądu Rejonowego. Nowo zbudowany obiekt wynajęto na razie na dwa lata.
– Dotychczasowe warunki pracy jak i standard przyjęcia Interesantów ulegnie znacznej poprawie, biorąc pod uwagę fakt, iż zajmowany do tej pory budynek przy ul. Żywieckiej 13 posiadał bariery architektoniczne, nie posiadał parkingu i dróg ewakuacyjnych. Całkowitej renowacji wymagała również sieć elektryczna oraz sieć wodno-kanalizacyjna – tłumaczy Jakub Pędzich z Biura Prasowego Urzędu Miasta Nowego Sącza.
– Siedziba główna przy ul. Grunwaldzkiej, jest budynkiem nowym, dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażonym w odpowiednie podjazdy, windy oraz miejsca parkingowe. Obsługa Interesantów odbywać się będzie na poziomie parteru – dodaje Pędzich.
Przy ul. Grunwaldzkiej 59A funkcjonuje sekretariat MOPS, dziennik podawczy, Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego oraz Dział. Pomocy Środowiskowej. Godziny otwarcia pozostają bez zmian – w poniedziałki 8.00-16.00, wtorek-piątek 7.00-15.00.
Jak informuje UM, Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności działać będzie wciąż przy ul. Żywieckiej 13. Natomiast Ośrodek Interwencji Kryzysowej funkcjonuje przy ul. Tarnowskiej 28 a Dział Koordynacji Pomocy Instytucjonalnej i Pieczy Zastępczej i Dział ds. Dodatków Mieszkaniowych i Pomocy Socjalnej dla uczniów działają przy ul. Śniadeckich 10a.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu działał do 2005 roku przy ul. Jagiellońskiej 14. Wyprowadził się stamtąd, gdy Sądecka Agencja Rozwoju Regionalnego, która otrzymała od miasta budynek przy Jagiellońskiej, podniosła czynsz MOPS.
MOPS przeniósł się wówczas na ul. Żywiecką 13. Stał tu budynek należący do Spółdzielni “Przyszłość” (która kiedyś wynajmowała go m.in. KRUS-owi). Spółdzielnia już od 2003 roku chciała budynek przy Żywieckiej sprzedać, ale władze miasta (to okres prezydentury Józefa Wiktora) nie wykazywały zainteresowania. Dopiero gdy okazało się, że budynek jest potrzebny miastu na siedzibę MOPS, nabywca się znalazł. Ale nie było to miasto, a spółka Poprad-Koda Andrzeja Danka, która od razu wynajęła miastu na okres 10 lat zakupiony co dopiero budynek.
W 2015 roku Rada Miasta zgodziła się na zaproponowany przez prezydenta Ryszarda Nowaka najem budynku przy ul. Żywieckiej 13 na kolejne 10 lat, ustalając rewaloryzowaną potem stawkę 15,65 zł za metr kw. netto w budynku o powierzchni około 1500 m kw. Dawało to ponad 27 tysięcy zł brutto miesięcznie czyli około 320 tys. zł rocznie tylko za czynsz. W zeszłym roku władze miasta poinformowały, że wypowiedziały umowę spółce Poprad-Koda, jednak nie znalazły odpowiedniego budynku do przeprowadzki. MOPS został przy Żywieckiej, a Miasto płaciło złotówkę za m kw. mniej niż wcześniej. Umowę wypowiedziano ponownie w sierpniu br. ze skutkiem na koniec listopada.
Jak nas poinformowano w Urzędzie Miasta, budynek przy ul. Grunwaldzkiej o powierzchni około 1400 m kw. wynajęto na razie na dwa lata od Olgi Popieli-Uryga jako właścicielki tej nieruchomości. Nie odpowiedziano nam na pytanie o koszty wynajęcia ale według naszych informacji czynsz wynosi około 20 zł za m kw. miesięcznie.
To już druga w ostatnich miesiącach istotna zmiana siedziby instytucji związanych z Miastem. W obu przypadkach wydziały urzędu przeniesiono do obiektów powstałych na terenie historycznej Dąbrówki Niemieckiej, obecnym osiedlu Kaduk.
W maju Sądecki Urząd Pracy przeniósł się z dotychczasowej siedziby przy ul. Węgierskiej do nowego, wynajętego przez Miasto budynku przy ul. Zielonej 55. Na drugim piętrze, pod tym samym adresem, działa przeniesiony z Rynku Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Nowego Sącza. Obiekt przy ul. Zielonej należy do spółki Gortex, firmy znanego sądeckiego biznesmena Adama Górskiego. Za 550 m kw. powierzchni biurowej (a łącznej 820 m kw.) Miasto płaci niemal 20 tys. zł miesięcznie (24 zł brutto za metr kwadratowy). Umowę na wynajem zawarto na dwa lata z opcją przedłużenia. Według władz wynajem nowego budynku podnosi standard pracy urzędników oraz obsługi interesantów oraz przynosi oszczędności w budżecie.
Według tegorocznych zapowiedzi władz Nowego Sącza, w perspektywie kilku lat powinna zacząć się przy ul. Kilińskiego budowa nowej siedziby dla Urzędu Miasta. Przygotowaniem inwestycji ma się zająć powołana na początku roku spółka Nowosądecka Infrastruktura Miejska, która ma również przygotować i poprowadzić budowę nowego stadionu miejskiego przy ul. Kilińskiego oraz dużego parkingu. wspólnego dla obu inwestycji. Władze na budowę planują zaciągnąć kredyt który ma być spłacany przez 15 lat. Według obecnych przewidywań na spłatę zadłużenia trzeba będzie wydać ponad 100 mln zł.
(JO)