
W poniedziałek 7 maja rano zamknięty zostaje Most Józefa Piłsudskiego na Dunajcu, powszechnie nazywany heleńskim. Po wyburzeniu przeprawy w jej miejscu powstanie nowa. Przez co najmniej pół roku w Nowym Sączu należy spodziewać się poważnych utrudnień komunikacyjnych.
Możliwości przedostania się autem na drugi brzeg Dunajca będą dwie: most na Obwodnicy Północnej (od strony centrum miasta dojazd ulicą Tarnowską i Witosa) lub Most św. Kingi w Starym Sączu i Obwodnica Zachodnia (z przejazdem m.in. przez zatłoczoną ul. Węgierską).

W dni powszednie rozwiązaniem może być pociąg – szynobus, kursujący między przystankami Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec (ul. Krakowska). Przejazd nim jest bezpłatny. Aby ułatwić komunikację tuż przy przystanku na osiedlu Helena utworzono tymczasowy przystanek komunikacji miejskiej (dla linii 33 i 34).

Dla chcących zostawić samochód i przesiąść się do szynobusu, od granicy miasta z Chełmcem na prawej części ulicy Krakowskiej utworzono parking.

Od 7 maja zmienia się rozkład jazdy autobusów MPK na liniach: 33, 34, 41, 42, 44 i 102. Dodatkowo pierwszy kurs linii 23 – 4:10 z Sucharskiego do Wyspiańskiego MPK – będzie kursował objazdem przez Obwodnicę Północną do Dunajcowej (odjazd z Dunajcowej 4:24).
Szczegółowy rozkład jazdy znajdziecie na stronie internetowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu.
Warto także zainstalować aplikacje na telefony komórkowe: Jakdojade (wersja na Androida w Google Play wersja iOS w App Store) lub przygotowaną przez nowosądeckie MPK – Wirtualny przystanek (tylko dla systemu Android).
W pierwszym etapie reorganizacji ruchu zamknięty dla ruchu kołowego i pieszego będzie tylko Most Heleński.

Po około dwóch miesiącach nadejdzie najtrudniejszy dla mieszkańców moment, czyli dodatkowe zamknięcie przejazdu przez skrzyżowanie z Bulwarem Narwiku i ul. Piotra Skargi i Tarnowską. Według zapowiedzi Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu ten etap potrwa około 8 tygodni. Warto przypomnieć, że w tym okresie (wakacje) w mieście zaplanowano jeszcze: remont ulicy Długosza oraz remont wiaduktu kolejowego na ul. Zielonej.
Trzeci etap prac zakłada prace znowu wyłącznie na moście, aż do czasu oddania przeprawy do użytku.
Przypomnijmy, że zakres „przebudowy układu komunikacyjnego ulic Krakowska, Legionów, Bulwar Narwiku w Nowym Sączu w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28” obejmuje m.in. rozbiórkę obecnego mostu na Dunajcu i budowę w jego miejsce nowego, dwuprzęsłowego obiektu z czterema pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy. Ponadto przebudowane zostaną ulica Legionów i fragment ul. Krakowskiej. Skrzyżowanie ul. Legionów i ul. Bulwar Narwiku z ul. Tarnowską, ul. Kazimierza Wielkiego i ul. Piotra Skargi zaprojektowano jako rondo typu „średniego”. Natomiast skrzyżowanie ul. Krakowskiej i ul. Legionów z ul. Starowiejską i ul. Dunajcową zaprojektowano jako rondo „małe” o charakterze turbinowym.
Przetarg na wykonawstwo inwestycji wygrał Banimex z Będzina, oferując najniższą cenę – 76 mln 457 tys. zł. Prace są finansowane w większości z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020.
(JO)