
Po naszej publikacji Korki z powodu zamknięcia ul. Kolejowej? Miasto postara się, żeby były jeszcze większe w której pisaliśmy o planach Miasta na kolejne remonty ulic w okresie i tak już trudnej sytuacji na drogach w związku z rozpoczętymi pracami przy modernizacji linii kolejowej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, swoje stanowisko przedstawia Miejski Zarząd Dróg. Z kolei prezydent Ludomir Handzel poinformował we wtorek o dalszych rozmowach z koleją w temacie inwestycji w Nowym Sączu.
W związku z zamknięciem m.in. części ul. Kolejowej, znacznie zwiększył się ruch m.in. na już wcześniej mocno obciążonych ulicach: Nawojowskiej, Grunwaldzkiej, Piramowicza, Limanowskiego, Kunegundy, Węgierskiej czy 29 Listopada. Prezydent Nowego Sącza apelował nawet do ministra infrastruktury o „zracjonalizowanie sposobu realizacji inwestycji i etapowanie robót” aby „w jednym czasie nie blokować kilku ulic jednocześnie”. Tymczasem władze miasta właśnie zaplanowały już za kilka tygodni remont skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej, Zielonej i Piramowicza i modernizację ul. Barbackiego.
Swoje stanowisko w sprawie powodów rozpoczęcia właśnie teraz kolejnych prac przedstawił nam Miejski Zarząd Dróg w Nowym Sączu. Zwraca uwagę, że remont ul. Barbackiego jest realizowane z ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
– Wniosek o dofinansowanie zadania został złożony w 2022r. do naboru zadań realizowanych w 2023r. Zadanie to w I etapie nie zostało wybrane do dofinansowania i zostało wpisane na listę rezerwową. Wskutek przeprowadzanych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przez samorządy, które otrzymały dofinansowanie, pojawiły się wolne środki, które zostały przeznaczone na dofinansowanie przebudowy ul. Barbackiego. Zatem nieracjonalne byłoby zrezygnowanie z przyznanego dofinansowania i niezrealizowanie przebudowy ul. Barbackiego. Wskazać należy, że PKP dopiero we wrześniu 2023r. przedstawiło planowany sposób realizacji inwestycji kolejowej i wstępny harmonogram planowanych zamknięć sądeckich ulic. Wskutek uzgodnień czynionych przez Miejski Zarząd Dróg w Nowym Sączu, zostały zmienione pewne założenia PKP co do harmonogramu zamknięć poszczególnych odcinków ulic. Choć w trakcie przebudowy ul. Barbackiego będą związane z tym utrudnienia, to jednak ciągłość ruchu zostanie zachowana – tłumaczy Dawid Janik, Zastępca Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu.
Podobne wyjaśnienia dotyczą zbliżających się prac na skrzyżowaniu ul. Zielonej, Grunwaldzkiej i Piramowicza, które także są finansowane ze środków rządowych.
– Wniosek o dofinansowanie został złożony w marcu 2023r., a informacja o uzyskaniu dofinansowania pojawiła się we wrześniu br. Wskazać należy, że PKP dopiero we wrześniu 2023r. przedstawiło planowany sposób realizacji inwestycji kolejowej i wstępny harmonogram planowanych zamknięć sądeckich ulic. Wskutek uzgodnień czynionych przez Miejski Zarząd Dróg w Nowym Sączu, zostały zmienione pewne założenia PKP co do harmonogramu zamknięć poszczególnych odcinków ulic. Zadanie poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego obejmuje doświetlenie przejść dla pieszych, czytelne oznakowanie pionowe i poziome oraz montaż sygnalizacji świetlnej. Zadanie zostanie zrealizowane do 29 marca 2024 – wyjaśnia Dawid Janik.
Tymczasem w trakcie wtorkowej sesji Rady Miasta, prezydent Ludomir Handzel przedstawił krótką informację w sprawie trwających rozmów z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w sprawie prowadzonych inwestycji na terenie Nowego Sącza.
– To, co się do tej pory udało osiągnąć to naprzemienne zamykanie ul. Kościuszki i Mickiewicza, wykonanie alternatywnego, tymczasowego ciągu pieszego na ul. Kunegundy i Węgierskiej w trakcie przebudowy wiaduktu kolejowego, wyprzedzające wykonanie przebudowy wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Starowiejskiej na przełomie roku 2023 i 2024, pozwalające na otwarcie tej drogi przed zamknięciem ul. Krakowskiej. Mamy także obietnicę skrócenia zamknięcia ul. Krakowskiej oraz utrzymanie przejezdności ul. Jagodowej z krótkotrwałym wprowadzeniem ruchu wahadłowego w związku z zamknięciem ul. Krakowskiej. Dziękuję bardzo PKP-PLK że wsłuchuje się w nasze mocne głosy bo mamy świadomość, że te utrudnienia które generuje kolej na terenie Nowego Sącza są bardzo duże – powiedział prezydent miasta.
W związku z pracami kolei będącymi częścią modernizacji linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka, 13 listopada zamknięto – na około 2 lata – przejazd przez ul. Kolejową w stronę ul. Zielonej. W tym miejscu powstanie wiadukt, a jezdnia będzie znacznie obniżona. Obecnie nie ma też przejazdu przez ul. Asnyka (w stronę ul. Węgierskiej). Na razie na około 2 miesiące zamknięto przejazd przez odcinek ul. Mickiewicza (od ul. Jagiellońskiej w stronę Wólek). W najbliższych miesiącach wykonawcy robót planują zamykać lub ograniczać przejazdy m.in. przez odcinek ul. Węgierskiej (przy wiadukcie kolejowym), Starowiejskiej (przy wiadukcie kolejowym) i Krakowskiej (całkowite zamknięcie na wiosnę z powodu budowy kilkusetmetrowego wiaduktu oraz obniżenia poziomu jezdni).
(JO)