
Na wniosek Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu z tegorocznego budżetu miasta ma zostać wykreślona kwota 200 tys. zł, która była przeznaczona na opracowanie dokumentacji projektowej nowej ulicy łączącej ul. Lwowską z Al. Piłsudskiego czyli drugi etap planowanej obwodnicy wschodniej miasta. Jak się okazało, na ten cel potrzeba wielokrotnie więcej środków.
W maju br. MZD ogłosił przetarg na dokumentację techniczną 1,9 kilometra drogi między planowanym rondem na ul. Lwowskiej do obecnego skrzyżowania Al. Piłsudskiego z ul. I Brygady. To druga część planowanej obwodnicy wschodniej, która ma biec od ul. Pieczkowskiego. Dokumentacja pierwszego etapu powstaje od lutego br i ma być gotowa do końca lutego 2022.
Koszt dokumentacji dla pierwszego, krótszego etapu wyniósł niespełna 0,5 mln zł ale na drugi, obszerniejszy projekt władze miasta przeznaczyły w budżecie zaledwie 200 tys. zł (z terminem wykonania do końca 2022 roku). Dwie oferty, które wpłynęły do przetargu, wielokrotnie przewyższyły zakładaną kwotę – tańsza propozycja opiewała na ponad 1,2 mln zł, a droższa na niemal 1,8 mln zł. Ostatecznie przetarg unieważniono, choć dopiero 19 października br. W tym roku nie będzie już ponownej próby znalezienia wykonawców z powodu niemożności zwiększenia środków przeznaczonych na ten cel.
Koncepcja obwodnicy wschodniej zakłada, że ponad 3-kilometrowa droga (z projektowaniem i budową podzielonymi na dwa etapy) połączyłaby ulicę Pieczkowskiego z Al. Piłsudskiego i ul. 1 Brygady i biegłaby m.in. estakadą nad ulicami Długoszowskiego i Jamnicką, miałaby 2 mosty (nad Łubinką i Kamienicą), 11 skrzyżowań i 5 rond.
Pierwszy, projektowany obecnie etap przewiduje m.in. budowę rond: na skrzyżowaniu Pieczkowskiego/Chruślicka/Nowochruślicka (z dodatkowymi pasami do bezkolizyjnego przejazdu na kierunku Krynica i Kraków i przebudową fragmentu ul. Pieczkowskiego), Leśna/Chruślicka/Beskidzka oraz na skrzyżowaniu z ul. Lwowską (w rejonie ul. Tęczowej i Rodziny Stobieckich). Odsunięte od jezdni chodnik oraz ścieżka rowerowa mają mieć po od 1,5 do 2 m szerokości.
W przypadku drugiego etapu droga klasy GP ma biec m.in. 160-metrową estakadą nad ul. Długoszowskiego i wiaduktem nad ul. Jamnicką (która na 200-metrowym odcinku ma zostać obniżona) oraz nowym mostem na Kamienicy. Rejon wlotu do Al. Piłsudskiego ma być rondem z dodatkowymi pasami ruchu do prawoskrętów i skorygowanym przebiegiem w rejonie obecnego skrzyżowania. Pasy ruchu mają mieć po 3,5 m szerokości, a chodniki i ścieżka rowerowa biegnąca wzdłuż projektowanej ulicy po 2 m.
Miasto na razie nie ma zapewnionego finansowania tej inwestycji, której koszty mogą wynieść 150 – 200 mln zł. Jak do tej pory złożono wniosek o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład, ale w pierwszym naborze został odrzucony.
(JO)