
PKP Polskie Linie Kolejowe pokazują najnowsze zdjęcia (z końca lutego) prac wykonywanych na terenie miasta w związku z modernizacją linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka. Roboty prowadzone są w ramach przebudowy torów i trakcji a także infrastruktury drogowej na odcinku między stacją Nowy Sącza a bocznicą kolejową w Klęczanach. Ich łączny koszt sięga niemal miliarda złotych.

Największy obecnie front robót przebiega na ul. Kolejowej i Asnyka. Trwa tu przebudowa układu komunikacyjnego oraz przygotowanie do budowy wiaduktu kolejowego.

Efektem prac będzie powstanie dwupoziomowego skrzyżowania linii kolejowej z ulicą. Ulica Asnyka (gdzie aktualnie powstaje mur oporowy co widać na jednym ze zdjęć) nie będzie przejezdna od strony ul. Kolejowej. W tym rejonie powstanie również obiekt LCS (lokalnego centrum sterowania ruchem pociągów).


W rejonie przejazdu kolejowego na ul. Mickiewicza trwają roboty ziemne. W przyszłości będzie tu zainstalowany automatyczny przejazd, z czasem zamknięcia zapór poniżej jednej minuty. Intensywne roboty prowadzone są również w rejonie przystanku Nowy Sącz Miasto i ulic Lenartowicza, Kościuszki oraz Szwedzkiej. Dotychczasowy przejazd kolejowy na początku ul. Szwedzkiej (za Wspólnotą Emaus, z podjazdem obok Zakładu Karnego) zostanie zlikwidowany a ten odcinek zostanie drogą bez przejazdu. W zamian powstanie nowy odcinek ulicy po drugiej stronie torów, zabezpieczony murem oporowym (prace w trakcie).



Rozpoczęto już stawianie podpór tymczasowych, które zostaną wykorzystane przy budowie nowego mostu kolejowego na Dunajcu. Nieco dalej, w rejonie rozebranego wiaduktu przy ul. Starowiejskiej wciąż trwają prace związane z przebudową sieci gazowej. Dopiero po ich ukończeniu ten odcinek zostanie ponownie zamknięty dla ruchu i rozpocznie się wznoszenie nowego wiaduktu.

Prowadzone w Nowym Sączu roboty związane są z modernizacją linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka na tzw. odcinku E (między naszym miastem a bocznicą w Klęczanach). Koszt robót to około 960 mln zł brutto. Modernizacja linii nr 104 jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Według zapowiedzi cała inwestycja ma zostać ukończona w 2029 roku (prace w Nowym Sączu do końca 2025).
(JO)