
Tak dużej i złożonej inwestycji kolejowo-drogowej w historii współczesnego Nowego Sącza jeszcze nie mieliśmy – na dobre rozpoczęła się warta 960 mln zł modernizacja kilkunastokilometrowego odcinka linii 104 między Nowym Sączem a Klęczanami w ramach modernizacji szlaku do Chabówki. PKP Polskie Linie Kolejowe tylko na terenie miasta nie tylko zbudują nasypy, wymienią tory i trakcję ale również wzniosą most na Dunajcu, cztery wiadukty, nowe odcinki ulic i chodników. Pierwsze prace już trwają i należy spodziewać się narastających utrudnień w poruszaniu się po mieście.
Najpoważniejsze utrudnienia czekają nas w związku z budową dwóch dużych wiaduktów kolejowych. Pierwszy z nich powstanie u zbiegu ul. Kolejowej, Zielonej i Asnyka i prace związane początkowo z wymianą podziemnych sieci rozpoczną się już w listopadzie br. To jedna z najbardziej złożonych części zadania w związku z którą poziomy jezdni zostaną obniżone o kilka metrów, a fragment linii kolejowej nr 104 zostanie podniesiony około 1,5 m w stosunku do obecnego przebiegu. PKP Polskie Linie Kolejowe oraz generalny wykonawca firma Torpol S.A. planują, że zamknięcie odcinków kilku ulic w tym rejonie, na czele z ul. Kolejową, potrwa aż dwa lata. Inwestor zakłada wstępnie, że być może uda się nieco wcześniej przywrócić ruch między ul. Waryńskiego a Sienkiewicza.
Budowa wiaduktów kolejowych
Kilkusetmetrowej długość wiadukt, na którym będzie zlokalizowany przystanek kolejowy Nowy Sącz Chełmiec, będzie budowany od kwietnia 2024 roku. Zamknięcie ul. Krakowskiej w tym rejonie potrwa również około dwa lata. Nie będzie już wjazdu z ul. Krakowskiej (która obniży się w tym miejscu około 3,5 m) na ul. Ściegiennego.

Już w tym tygodniu w kilka dni rozebrano niewielki wiadukt nad ul. Starowiejską (tuż przed również już demontowanym mostem kolejowym na Dunajcu). W trakcie budowy nowego, znacznie szerszego obiektu, planowany jest ruch wahadłowy (trwa analizowanie tej kwestii).

Rozpoczęły się także już przygotowania do rozbiórki kolejnego wiaduktu, nad ul. Zieloną, który w przyszłości będzie powiększony aby mogły pod nim przejeżdżać wielkogabarytowe pojazdy ciężarowe. W związku z burzeniem tego obiektu od najbliższego poniedziałku (23 października) do środy 25 października, w godzinach wieczornych i nocnych (od 19:00 do 5:30), zamknięty dla ruchu będzie odcinek ul. Węgierskiej między ul. Zygmuntowską a ul. Radziecką i Asnyka. W trakcie przyszłej budowy inwestor przewiduje tutaj ruch wahadłowy przez pewien okres, analizuje też utworzenie tzw. bajpasa, umożliwiającego ominięcie terenu budowy.

Co nas jeszcze czekach w najbliższych miesiącach i latach? Zlikwidowany zostanie przejazd przez tory między ul. Tatrzańską a osiedlem Wólki. Nieco dalej, pod torami modernizowanej linii kolejowej, ma powstać przejście podziemne na ul. Wolskiej (przy przejściu z Kocich Plant na Wólki).
Przejazd kolejowy na ul. Mickiewicza (w kierunku ul. Żeglarskiej) pozostanie, ale zapory będą uruchamiane przez pociąg, na około 50 sekund przed przejazdem. Podobnie będzie z drugim przejazdem przez tory, na ul. Kościuszki, obok przystanku Nowy Sącz Miasto. Inwestor zapewnia, że w trakcie prac budowlanych jeden z tych dwóch przejazdów będzie zamiennie przejezdny.
Dotychczasowy przejazd kolejowy na początku ul. Szwedzkiej (za Wspólnotą Emaus, z podjazdem obok Zakładu Karnego) zostanie zlikwidowany a ten odcinek zostanie drogą bez przejazdu. W zamian PKP-PLK po konsultacjach m.in. z Miejskim Zarządem Dróg proponują budowę nowego odcinka ulicy po drugiej stronie torów, zabezpieczonego murem oporowym, również z wjazdem z ul. Kościuszki.
Na osiedlu Helena znikną: przejazd przez tory na ul. Dmowskiego, przejście na ul. Jesionowej (ale powstanie przejście wzdłuż linii kolejowej do ul. Starowiejskiej). Przejście w poziomie szyn na ul. Św. Heleny zostanie zlikwidowane ale powstanie w dotychczasowym miejscu przejście podziemne dla pieszych. Przejazd przez tory w rejonie ul. Axentowicza i Dmowskiego zostanie zamknięty. Powstanie tu przejście podziemne dla pieszych. Na ul. Jagodowej przejazd przez tory zostanie przebudowany (zmieniona zostanie geometria skrzyżowania jezdni z torem) i w tym czasie planowane są „krótkotrwałe” zamknięcia ulicy. Na przejeździe przewidziano automatyczny system opuszczania zapór.
Informacje dotyczące organizacji ruchu podajemy na bieżąco. Znajdziecie je także na naszej stronie w zakładce utrudnienia w ruchu.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
(JO)