
Oferta Newagu została wybrana przez PKP Intercity w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Nowosądecki producent taboru ma szansę podpisać kontrakt wart – w przypadku opcji na zakup kolejnych 10 lokomotyw – ponad 550 milionów złotych.
O dostawę lokomotyw do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h ubiegały się: chiński CRRC Sifang oraz polskie firmy Pesa z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. Oferta Newagu została uznana przez PKP Intercity za najkorzystniejszą w kończącym się właśnie półrocznym postępowaniu przetargowym choć jego uczestnicy mają jeszcze możliwość zaskarżenia wyboru.
O wyborze oferty decydowały m.in. cena jednostkowa dostawy pojazdu oraz stawka za świadczenie usług utrzymania. Newag zaproponował za wykonanie zamówienia łącznie 367,6 mln zł (cena jednostkowa lokomotywy 17,7 mln zł brutto). W przypadku skorzystania z opcji (czyli dostawa łącznie 30 lokomotyw) całość zamówienia Newag wycenił na 551,4 mln zł.

Griffin to lokomotywa przeznaczona do prowadzania pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h, oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Jak podaje Newag, Griffin „charakteryzuje się najwyższym poziomem bezpieczeństwa, bogatym wyposażeniem, wysokim komfortem pracy maszynisty, inteligentnym systemem zarządzania energią”.
Elektrowozy wyprodukowane w Newagu jeżdżą już m.in. w barwach Lotos Kolej w ramach kontraktu zawartego w 2015 na dostawę 5 lokomotyw. Umowa ta zakłada dzierżawę pięciu lokomotyw elektrycznych Griffin wraz z ich utrzymaniem na czas siedmiu lat z możliwością przedłużenia tego okresu.
(JO)