
Nowosądecki Newag zamierza modernizować lokomotywy spalinowe kolei ukraińskich. W poniedziałek podpisano porozumienie w tej sprawie.
Podczas dzisiejszej wizyty premier Ewy Kopacz na Ukrainie, w obecności wiceministrów gospodarki Ukrainy i Polski: Romana Kaczura i Andrzeja Dychy, a także szefa Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznicy) Maksyma Blanka, doszło do podpisania “Memorandum o współpracy w sferze kolejowego przemysłu maszynowego, badań naukowych, opracowań konstruktorsko-doświadczalnych, prób, inżynieringu i doradztwa w sektorze transportu kolejowego”.
Memorandum podpisali: Rostysław Diomin — Dyrektor Pionu Polityki Technicznej Ukrzaliznycia, Zbigniew Konieczek — Prezes Zarządu NEWAG S.A. i Adrian Furgalski — Wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR – poinformował w komunikacie w poniedziałek (19 stycznia) Newag S.A.
Popdpisane porozumienie pozwala na przygotowanie kilkuletniego programu modernizacji ukraińskich lokomotyw. – Prawie 80% towarów na Ukrainie przewozi się koleją, zużycie taboru wynosi aż 80 proc., co oznacza, że bez odnowienia parku lokomotyw przewozy mogą się załamać. Memorandum może rozpocząć proces inwestycyjny kluczowy dla ukraińskiego systemu transportowego, gdyż modernizacji może zostać poddanych nawet 150–200 lokomotyw spalinowych — mówi Adrian Furgalski, Wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Nowosądecki Newag przekonuje, że jest w stanie podołać zadaniu modernizacji lokomotyw szerokotorowych. Robił to dotąd dla PKP LHS (zarządzającym polską linią szerokotorową ze Śląska do granicy z Ukrainą w Hrubieszowie) oraz dla firmy Kolprem. – Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie modernizacji lokomotyw spalinowych. Od dwóch lat utrzymujemy pozycję lidera w tym segmencie. W 2014 roku zmodernizowaliśmy 31 lokomotyw, osiągając po raz kolejny 100 proc. udziału w polskim rynku — podkreśla Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A.
Jeszcze nie wiadomo, w jaki sposób ukraiński program modernizacji lokomotyw mógłby być sfinansowany.
(iw)