
PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą Newag na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych. Rozwijające prędkość 200 km/h pojazdy będą obsługiwać połączenia do Berlina, jak również najpopularniejsze trasy w Polsce. Kontrakt przekracza ćwierć miliarda złotych brutto. Newag jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy.
Umowa zawarta między przewoźnikiem a producentem taboru z Nowego Sącza obejmuje zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Kontrakt obejmuje również świadczenie usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł brutto. Jeśli PKP Intercity skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.
Jak informuje PKP Intercity S.A., nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce, jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.
Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech lokomotywy planowane są do obsługi połączeń w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.
– Możliwości nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych pozwolą na szybsze podróże dzięki wykorzystaniu zmodernizowanych linii kolejowych, a w przyszłości również nowych linii. Pojazdy obsłużą zarówno trasy krajowe, jak i międzynarodowe, co da nam możliwość rozszerzenia oferty połączeń zagranicznych. Rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne będzie kolejnym krokiem na naszej drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy wielosystemowe z Newagu będą pierwszymi tego typu dostarczonymi przez nowosądeckiego producenta do PKP Intercity. Ale lokomotywy z Newagu – elektryczne Griffin – prowadzą pociągi PKP Intercity już od zeszłego roku. 30 takich wyprodukowanych w Nowym Sączu maszyn Newag sprzedał wcześniej przewoźnikowi (wraz ze świadczeniem usług technicznego utrzymania pojazdów) za aż 551,4 mln zł brutto.
– Cieszy nas podpisanie kolejnej umowy z PKP Intercity. Już niebawem do wyprodukowanych przez nas pojazdów Griffin dołączą kolejne nowoczesne lokomotywy. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprawią, że będą to pojazdy wyróżniające się wysokim poziomem bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu pracy dla maszynistów – zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A.
PKP Intercity prowadzi w tej chwili kolejne postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup ponad 100 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.
Newag S.A. to wiodący producent elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Nowosądecka spółka posiada ponad 140-letnią tradycję i jest jednym z najstarszych polskich producentów taboru szynowego.