Strona główna Wiadomości

Newag za ćwierć miliarda złotych dostarczy PKP Intercity 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych

lokomotywa wielosystemowa Newag dla PKP Intercity
Podpisanie umowy na dostawę lokomotyw wielosystemowych, Warszawa. Fot. Newag S.A.

PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą Newag na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych. Rozwijające prędkość 200 km/h pojazdy będą obsługiwać połączenia do Berlina, jak również najpopularniejsze trasy w Polsce. Kontrakt przekracza ćwierć miliarda złotych brutto. Newag jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy.

Umowa zawarta między przewoźnikiem a producentem taboru z Nowego Sącza obejmuje zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Kontrakt obejmuje również świadczenie usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł brutto. Jeśli PKP Intercity skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.

Reklama

Jak informuje PKP Intercity S.A., nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce, jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech lokomotywy planowane są do obsługi połączeń w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.

– Możliwości nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych pozwolą na szybsze podróże dzięki wykorzystaniu zmodernizowanych linii kolejowych, a w przyszłości również nowych linii. Pojazdy obsłużą zarówno trasy krajowe, jak i międzynarodowe, co da nam możliwość rozszerzenia oferty połączeń zagranicznych. Rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne będzie kolejnym krokiem na naszej drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Produkowana w Newagu od 2012 roku lokomotywa elektryczna EU160 Griffin w barwach PKP Intercity. Fot. Newag S.A.

Lokomotywy wielosystemowe z Newagu będą pierwszymi tego typu dostarczonymi przez nowosądeckiego producenta do PKP Intercity. Ale lokomotywy z Newagu – elektryczne Griffin – prowadzą pociągi PKP Intercity już od zeszłego roku. 30 takich wyprodukowanych w Nowym Sączu maszyn Newag sprzedał wcześniej przewoźnikowi (wraz ze świadczeniem usług technicznego utrzymania pojazdów) za aż 551,4 mln zł brutto.

– Cieszy nas podpisanie kolejnej umowy z PKP Intercity. Już niebawem do wyprodukowanych przez nas pojazdów Griffin dołączą kolejne nowoczesne lokomotywy. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprawią, że będą to pojazdy wyróżniające się wysokim poziomem bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu pracy dla maszynistów – zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A.

PKP Intercity prowadzi w tej chwili kolejne postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup ponad 100 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h.


PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.

Newag S.A. to wiodący producent elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Nowosądecka spółka posiada ponad 140-letnią tradycję i jest jednym z najstarszych polskich producentów taboru szynowego.

(JO), źródło PKP Intercity S.A., Newag S.A.
Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj