
Kolejne nowoczesne lokomotywy elektryczne Griffin produkowane przez Newag wyjeżdżają na polskie tory w barwach PKP Intercity. Nowosądecki producent taboru właśnie zrealizował podstawową część kontraktu z PKP Intercity na dostawę 20 Griffinów a do końca roku dostarczy kolejne 10 maszyn. Cały kontrakt Newagu z polskim przewoźnikiem warta jest 551,4 mln zł brutto.
– Nowe lokomotywy są silnym wzmocnieniem naszej floty. Pozwolą udoskonalić naszą ofertę na wielu ważnych dla pasażerów trasach, co przyczyni się do dalszego wzrostu popularności naszych usług – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Obecnie flota PKP Intercity została wzmocniona już 20 nowymi pojazdami. Tym samym ich producent – firma Newag z Nowego Sącza – zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.

Newag w ramach kontraktu przeprowadza szkolenia dla pracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projekt „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Wartość przyznanego dofinansowania dla zadania zakupu nowych elektrowozów wyniosła 79 132 679,97 zł.
Jak poinformowały PKP Intercity, 20 nowych lokomotyw od 1 lipca poprowadzi pociągi:
- TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
- IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
- IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
- IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
- TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
- IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
- IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
- TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
- TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
- TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
- TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
- TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
- TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
- TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.
Jak podaje producent, pojazdy serii EU160 Griffin rozwijają prędkość do 160 km/h. Spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.
– Dzięki naszej współpracy PKP Intercity może pochwalić się teraz posiadaniem najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyć przewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodnością – zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A.
(JO)