
Kilka tysięcy pracowników Newag S.A. i ich rodzin bierze udział w uroczystościach jubileuszu 140-lecia firmy. Piątek ogłoszono w Newagu dniem wolnym od pracy – po południu w Rytrze odbywa się specjalne „spotkanie urodzinowe”.
Firma w tym roku obchodzi rocznicę uruchomienia w 1876 roku Cesarsko-Królewskich Warsztatów Kolei (potem m.in. Warsztaty Główne Kolei, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego a od 2005 roku Newag Spółka Akcyjna). Kilka dni temu, 5 września, zorganizowano w Krynicy imprezę jubileuszową dla przedstawicieli władz różnego szczebla i wyselekcjonowanych gości. W piątek w Newagu świętują już wszyscy pracownicy – zarząd firmy zdecydował, że jest to dzień wolny od pracy.
Zatrudnieni w Newagu mogli zaprosić rodziny do zwiedzania firmy – po raz pierwszy na taką skalę dostępne były wszystkie obiekty, w tym hale produkcyjne, w których powstają m.in. elektryczne zespoły trakcyjne Impuls. Właśnie Impuls o nazwie „Trzy Korony” (jeden z pierwszych składów dostarczonych w 2014 dla Województwa Małopolskiego) zawiózł w dwóch turach uczestników spotkania urodzinowego w „Perle Południa” w Rytrze.
Organizatorzy przewidywali, że w piątek w Rytrze bawić się będzie około dwa tysiące osób – pracowników Newagu i ich rodzin lub osób towarzyszących. Czekał na nich poczęstunek; w menu dla dorosłych m.in. chleb ze smalcem, karkówka lub filet z kurczaka z grilla, sałatka, bigos i napoje. Dla dzieci kiełbasa z ogniska i hot-dogi.
Dla uczestników zadbano także o program artystyczny. Według zapowiedzi w piątkowy wieczór dla najmłodszych spektakl wystawi nowosądecki Teatr Nowy, a starsi zobaczą kabaret Nowaki oraz koncert zespołu Brathanki.

Newag S.A. zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. W zakładach spółki w Nowym Sączu prowadzone są prace w segmencie elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych i lokomotyw spalinowych. Jesienią ma zostać tu przeniesiona (z likwidowanego oddziału w Gliwicach) produkcja lokomotyw elektrycznych.
Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 42,57 % akcji), Nationale-Nederlanden OFE (8,83%), MetLife OFE (5,02 %) i OFE Aviva BZ WBK (5 %). W 2015 roku zatrudnienie w spółce wynosiło około 2 tysiące osób. W ubiegłym roku pod względem przychodów ze sprzedaży netto Newag po raz pierwszy przekroczył 1 mld zł a zysk netto wyniósł 65 mln zł.
Powstałe w 1876 roku Cesarsko-Królewskie Warsztaty Kolejowe były zapleczem dla zbudowanej tarnowsko-leluchowskiej linii kolejowej. Niemal od początku stały się głównym zakładem w Nowym Sączu i motorem rozwoju miasta. Przy warsztatach powstała Kolonia Kolejowa z domami dla pracowników, szkoła, kościół i Dom Robotniczy. Mimo sporych zniszczeń dokonanych przez Niemców pod koniec II wojny, zakład funkcjonował niemal bez przerw. Kilkukrotnie wchodził w struktury Polskich Kolei Państwowych, aby potem funkcjonować samodzielnie.
W 1952 roku firma zyskała nazwę Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu. Pod tym szyldem, naprawiając m.in. parowozy a potem lokomotywy spalinowe i elektryczne, firma działała do 2005 roku (wcześniej, w 2003 roku, większościowy pakiet akcji ZNTK – będących z powodu spadku zamówień kolei w bardzo trudnej sytuacji – kupił Zbigniew Jakubas).
W sierpniu 2015 roku wyprodukowany przez Newag Impuls 45WE został najszybszym pojazdem skonstruowanym i wyprodukowanym w Polsce – podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pojechał z prędkością 226 km/h.
(JO)
![Pierwszy odcinek modernizowanej linii kolejowej 104 gotowy. [Rabka Zaryte odjazdy pociągów] Uroczysty przejazd pociągiem retro do Rabki Zaryte z okazji wznowienia połączeń](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/uroczysty_przejazd_pociagiem_retro_do_Rabki_Zaryte-100x75.jpg)



