
Nowosądecki producent taboru kolejowego Newag S.A. zaprezentował w środę na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO w Gdańsku pierwszą polską pasażerską lokomotywę wielosystemową Griffin 200, która może ciągnąć wagony z prędkością do 200 km/h. Newag właśnie buduje 15 takich lokomotyw dla PKP Intercity.
Umowa na dostawę 10 lokomotyw dla narodowego przewoźnika została zawarta w 2021 roku a w tym roku PKP Intercity skorzystały z opcji i zamówiły dodatkowe 5 maszyn. Łączna wartość kontraktu sięga 388 mln zł brutto a dostawa lokomotyw powinna się zakończyć w 2025 roku. Kontrakt z nowosądeckim producentem jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego wartego 27 mld zł.
– Z dumą prezentuję państwu polski produkt, zbudowany w Nowym Sączu, którego napęd, przetwornica, falowniki, również są polskie. Wielką siłą naszego elektrowozu jest to, że jest o dwie tony lżejszy od najlżejszych dwuosiowych lokomotyw tego typu, zabudowaliśmy w nim bowiem bardzo lekki transformator – mówił na prezentacji lokomotywy Zbigniew Konieczek, prezes Newagu ppodkreślając jednocześnie, że wielosystemowy Griffin zdobył w Gdańsku nagrodę w Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego, przyznawaną dla wyrobów i innowacji technicznych prezentowanych na Targach.
Jak informuje PKP Intercity S.A., nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce, jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.
Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech lokomotywy planowane są do obsługi połączeń w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.
Według informacji przekazanych przez zarząd Newagu, dwie lokomotywy już są gotowe i aktualnie prowadzony będzie szereg testów w kraju i za granicą.
Powyżej: Podczas międzynarodowych targów kolejowych TRAKO odbyła się premiera lokomotywy, która będzie ciągnęła wagony PKP Intercity z maksymalną prędkością 200 km/h. 15 takich maszyn wyprodukowanych przez nowosądecki Newag już wkrótce wyruszy na tory. Źródło informacji: PAP MediaRoom
Lokomotywy wielosystemowe z Newagu będą pierwszymi tego typu dostarczonymi przez nowosądeckiego producenta do PKP Intercity. Ale lokomotywy z Newagu – elektryczne Griffin – prowadzą pociągi PKP Intercity już od 2020 roku, kiedy przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. NEWAG dostarczył wszystkie pojazdy w ciągu zaledwie 11 miesięcy. W marcu 2023 Newag S.A. i PKP intercity podpisały wart ponad 500 mln zł brutto kontrakt na zakup kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych Griffin.
(JO)