
PKP Intercity ogłosiły we wtorek wybór oferty nowosądeckiego Newagu jako najkorzystniejszej w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych. Newag zaoferował 525 mln zł brutto – o 35 mln zł mniej niż Pesa, jedyny konkurent w przetargu. Jeśli dojdzie do podpisania umowy będzie to kolejny wielki kontrakt sądeckiego producenta z narodowym przewoźnikiem. Do tej pory Newag dostarczył PKP Intercity już 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin a w zeszłym roku podpisał kontrakt na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych.
PKP Intercity w przetargu poszukiwały dostawcy 20 lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń w relacjach krajowych z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. O ile nie będzie odwołań i umowa zostanie podpisana, to Newag będzie miał na dostarczenie pierwszego pojazdu 18 miesięcy; wszystkie pojazdy powinny zostać dostarczone przed upływem 30 miesięcy od podpisania umowy. Usługi utrzymania technicznego pojazdów, które też były przedmiotem przetargu, winny być świadczone nie krócej niż 5 lat od momentu dostarczenia maszyny.
Przypomnijmy, że w maju 2018 roku PKP Intercity zamówiło u nowosądeckiego producenta lokomotyw 20 pojazdów Griffin a rok później dodatkowe 10 lokomotyw, które już wszystkie zostały dostarczone. Wartość całego kontraktu opiewała na 551,4 mln zł brutto. Natomiast w październiku 2021 roku podpisano z Newagiem wartą ponad ćwierć miliarda złotych umowę na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych (z opcją na zakup kolejnych 5). Rozwijające prędkość 200 km/h pojazdy będą obsługiwać połączenia m.in. do Berlina, jak również najpopularniejsze trasy w Polsce.
Ostatni przetarg to część strategii PKP Intercity związanej z zakupem taboru za szacowaną łączną kwotę 19 mld zł (do 2030 roku). Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull.
Newag S.A. to wiodący producent elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Nowosądecka spółka posiada ponad 140-letnią tradycję i jest jednym z najstarszych polskich producentów taboru szynowego. Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 54,17% akcji), NN OFE (9,06%) i Aviva OFE Aviva Santander SA (7,99%).
(JO)