Strona główna Wyróżnione

Newag wygrywa olbrzymi przetarg na dostawę niemal stu elektrycznych lokomotyw

elektryczne lokomotywy wielosystemowe Griffin z Newag SA dla PKP Intercity

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 pojazdów i świadczeniem usług utrzymania. To rekordowe postępowanie może wzmocnić park taborowy o blisko 100 nowoczesnych jednostek. Najkorzystniejszą ofertę złożył nowosądecki producent taboru Newag oferując kwotę za zamówienie podstawowe 2,3 mld zł brutto (3,5 mld zł brutto z prawem opcji). Lokomotywy rozpędzą się do 200 km/h a pierwsze z nich na torach pojawią się już za dwa lata.

Narodowy przewoźnik inwestuje w park lokomotyw. Dziś rozstrzygnął przetarg na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z możliwością powiększenia kontraktu o dodatkowe 32 pojazdy w prawie opcji, co łącznie będzie dawać 95 elektrowozów. Postępowanie wygrał nowosądecki producent taboru Newag. Pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od dnia jej zawarcia.

Reklama

Rozstrzygnięty dziś przetarg to naprawdę duże zamówienie, które istotne powiększy nasze zasoby szybkich lokomotyw. Nowe pojazdy dołączą do niedługo dostarczanych 15 lokomotyw Griffin o tym samych parametrach. To przede wszystkim szybsza i bardziej ekologiczna kolej, ponieważ lokomotywy napędzane będą energią elektryczną i pojadą z prędkością 200 km/h. Podejmujemy wiele decyzji w trosce o środowisko i zwiększanie komfortu podróży. To postępowanie jest tego przykładem – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. Dodatkowo pojazdy posiadać będą m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia. Na realizację projektu z prawem opcji przewoźnik przeznaczy prawie 3,50 mld zł brutto, a bez prawa opcji blisko 2,30 mld zł brutto.

Współpraca narodowego przewoźnika z Newagiem

Zamówione lokomotywy nie są pierwszymi pojazdami o tak dużej prędkości wyprodukowanymi przez Newag dla narodowego przewoźnika. Podczas targów TRAKO 2023 w Gdańsku, PKP Intercity i Newag zaprezentowały najnowszą lokomotywę wielosystemową Griffin. W ramach wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy spółce 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.

Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. W marcu tego roku PKP Intercity zamówiło kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 mln zł brutto. 13 grudnia 2023 r. została odebrana pierwsza z nich.

Po realizacji wszystkich zamówień przez NEWAG PKP Intercity będzie dysponować parkiem taborowym 96 lokomotyw jednosystemowych Griffin o prędkości 160 km/h oraz 78 lokomotyw wielosystemowych Griffin o prędkości 200 km/h, a w przypadku skorzystania z opcji liczba ta wzrośnie do aż 110 takich lokomotyw, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 najnowocześniejszych pojazdów w Polsce.

materiał przygotowany przez Biuro prasowe PKP Intercity
Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj