
PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką spółką Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych. W ramach kontraktu zakupione zostaną lokomotywy Griffin. – Warta ponad 500 mln zł brutto umowa jest kolejnym krokiem we wzmacnianiu parku lokomotyw PKP Intercity i zwiększaniu komfortu podróży – poinformowały PKP Intercity.
Umowa jest finałem wygranego przez Newag na początku grudnia ub. roku przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity. Newag zaoferował 525 mln zł brutto – o 35 mln zł mniej niż Pesa, jedyny konkurent w przetargu.
– Nowosądecki NEWAG po raz kolejny wygrał przetarg zorganizowany przez PKP Intercity. Cieszymy się, że spółka skarbu państwa korzysta z usług krajowych producentów. Lokomotywy Griffin to nowoczesne pojazdy, które znacznie podnoszą standard usług świadczonych przez narodowego przewoźnika kolejowego. Wybór NEWAGu wzmacnia polski przemysł i gospodarkę, ale też wzmacnia potencjał PKP Intercity. Zyski, jak zawsze przy tego typu transakcjach, będą zauważalne dla wszystkich stron – kolejarzy, przemysłu i przede wszystkim pasażerów. Tak wyobrażamy sobie działanie spółek Skarbu Państwa – podkreślał Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych tuż po podpisaniu umowy w czwartek w Warszawie.
W ramach przetargu zakupione zostaną lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych. Poprowadzą wagony w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku. Na dostarczenie pierwszego pojazdu Newag ma 18 miesięcy; wszystkie pojazdy powinny zostać dostarczone przed upływem 30 miesięcy od podpisania umowy.
Jak przypominają PKP Intercity, nie będą to pierwsze lokomotywy jednosystemowe firmy Newag w parku taborowym przewoźnika. Dwa lata temu zakończyły się odbiory 30 lokomotyw elektrycznych, które do dziś pozostają najnowocześniejszym typem lokomotyw używanym przez PKP Intercity. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi przewoźnika na terenie całego kraju. Wartość całego kontraktu wyniosła 551,4 mln zł brutto, a NEWAG dostarczył wszystkie lokomotywy w ciągu zaledwie 11 miesięcy.
– Cieszy nas podpisanie kolejnej umowy z PKP Intercity. Pokazuje to zaufanie jakim obdarzył nas narodowy przewoźnik. Wierzę, że zastosowane rozwiązania techniczne sprawiają, że nasze pojazdy wpływają na podnoszenie komfortu nie tylko samej podróży, lecz również pracy maszynistów – zapewnia Zbigniew Konieczek, prezes zarządu NEWAG S.A.
Dodatkowo w 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 produkowanych w Nowym Sączu lokomotyw wielosystemowych. Umowa została podpisana w październiku 2021 roku, a PKP Intercity ma prawo rozszerzyć zamówienie do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą nawet 200 km/h, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych. Dodatkowo będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych. Łączna kwota zakontraktowanych umów z firmą Newag wynosi ponad 1,3 mld zł brutto.
Zakup lokomotyw jest częścią strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, dzięki której w perspektywie 2030 roku, całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 mld złotych.