
26 elektrycznych zespołów trakcyjnych (z możliwością dokupienia 4 sztuk) trafi do Kolei Śląskich. Wartość zamówienia to rekordowe 1,3 mld zł z czego istotna część to dofinansowanie z Unii Europejskiej
Umowę na dostarczenie nowych składów i zapewnienie usługi serwisowej podpisali marszałek Jakub Chełstowski, wicemarszałek Łukasz Czopik oraz prezes Zarządu Newag S.A. Zbigniew Konieczek.
To historyczny dzień dla Kolei Śląskich. 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych trafi do regionalnego przewoźnika wraz z pakietem usług serwisowych, a w opcji są kolejne 4 składy. Wartość zamówienia to 1,3 mld zł, z czego ponad 652 mln zł to środki pochodzące z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027. Inwestycja w niskoemisyjny transport to kluczowy element procesu transformacji regionu. Z usług Kolei Śląskich korzysta 22 mln pasażerów rocznie, stawiamy na rozwój siatki połączeń, bezpieczeństwo i komfort podróży. To milowy krok w rozwoju Kolei Śląskich i największy projekt strategiczny województwa w tej perspektywie unijnego finansowania – podkreślał marszałek Jakub Chełstowski.
W ramach umowy zawartej 29 lutego 2024 r. w hali utrzymania taboru Kolei Śląskich, Województwo Śląskie zamówiło 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w wersji 4-członowej należące do rodziny Impuls II. Zamawiający przewiduje zakup dodatkowych 4 pojazdów w ramach prawa opcji. Pociągi będą przeznaczone do obsługi pasażerskiego ruchu regionalnego z prędkością do 160 km/h.
Pojazdy, które dostarczy firma NEWAG S.A. będą przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, włącznie z wyposażeniem w pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących. Dodatkowo, producent przewiduje stworzenie w składach strefy rodzinnej poprzez zabudowę stolika z motywami edukacyjnymi, grą planszową lub ekranem interaktywnym oraz możliwość przewozu co najmniej 6 rowerów.
Koleje Śląskie obsługują blisko 22 mln pasażerów rocznie, a wzrost liczby pasażerów rok do roku wynosi prawie 10 proc. Zeroemisyjne pociągi są bardziej efektywne energetycznie, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji i mniejsze zużycie zasobów naturalnych.
Dostawa pierwszego EZT wraz z pakietem naprawczym powinna odbyć się nie później niż do 30 czerwca 2026 roku. Pozostałe 25 sztuk EZT będziemy odbierać po 2 sztuki miesięcznie Dla nas istotne jest też to, że mamy w umowie zapewniony pełny serwis tych składów – wyjaśnia Patryk Świrski, prezes zarządu Kolei Śląskich.
NEWAG S.A. ma wieloletnie doświadczenie w produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Jest wiodącym polskim producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra.
Wierzymy, że nasze pojazdy spełnią oczekiwania zarówno przewoźnika, jak i pasażerów, oferując nie tylko wydajność, ale także wyjątkowy komfort podróży. Dostawa pierwszego EZT, zgodnie z umową, przewidziana jest w pierwszej połowie 2026 roku, co stanowi kamień milowy w naszym zaangażowaniu w doskonalenie infrastruktury transportowej regionu – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Newag S.A.