
Nowosądecki Newag podpisał z francuską grupą Akiem SAS – jedną z największych na świecie firm na rynku wynajmu lokomotyw – umowę na dostawę 30 lokomotyw elektrycznych Dragon 2 z opcją na kolejne 50 lokomotyw. To jak do tej pory największe wartościowo zamówienie w historii firmy ale w kolejce czekają jeszcze dwie szanse na olbrzymie kontrakty – oba na dostawę lokomotyw dla PKP Intercity – w których Newag jest jedynym oferentem.
Podpisana w dniu 16 listopada umowa obejmuje dostawę 30 szt. sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych z platformy Dragon 2: 10 lokomotyw wielosystemowych oraz 20 lokomotyw jednosystemowych DC wyposażonych w moduł dojazdowy. Umowa przewiduję też prawo opcji na zakup dodatkowych 50 lokomotyw.
Jak informuje Spółka, 10 lokomotyw Dragon 2 E6MST zostanie dopuszczonych do eksploatacji na terenie Polski, Czech i Słowacji, a 20 lokomotyw jednosystemowych DC na terenie Polski tym samym znacząco wzmacniając Akiem na środkowoeuropejskim rynku. W ramach podpisanej umowy, zawarte jest świadczenie usług ich utrzymania przez okres 8 lat od daty dostawy.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni za faktu, że jeden z największych podmiotów ROSCO w Europie [ang. Rolling Stock Company – przedsiębiorstwo kolejowe lub firma leasingowa taboru kolejowego posiadająca i konserwująca lokomotywy i wagony, które są dzierżawione firmom obsługującym pociągi – red.] wybrał naszą platformę sześcioosiowych elektrycznych lokomotyw towarowych Dragon 2 składając największe wartościowo zamówienie na nasze pojazdy w historii naszej firmy. Z prawdziwą przyjemnością witamy Akiem w gronie naszych strategicznych klientów. Wierzymy, że niezawodne lokomotywy tej platformy spełnią oczekiwania biznesowe klientów firmy Akiem z Europy Środkowej – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Newag S.A.
Jak podaje Newag, lokomotywy platformy Dragon 2 to najnowsza generacja lokomotyw towarowych, zaprojektowana z myślą o zrównoważonym transporcie, efektywne energetycznie, spełniające wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności umożliwiające transport 4200t ładunków.
Maksymalna łączna wartość zamówienia z usługami serwisowymi i uwzględnieniem prawa opcji wynosi 445,5 mln EUR netto.
Newag S.A. stoi przed szansą zdobycia dwóch kolejnych olbrzymich kontraktów. W środę PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem usług utrzymania. Na realizację projektu z prawem opcji przewoźnik przeznaczy prawie 3,50 mld zł brutto, bez prawa opcji blisko 2, 31 mld zł brutto. Jedyna oferta została złożona przez Newag i mieści się w zakładanej przez przewoźnika kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Obecnie ttrwa jej badanie. Więcej o tym: Tylko Newag z ofertą w przetargu na dostawę niemal stu elektrycznych lokomotyw wielosystemowych dla PKP Intercity
Kilka tygodni wcześniej PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Tutaj też jedyną ofertę złożył Newag S.A. Na realizację projektu przewoźnik przeznaczył 1,14 mld zł brutto i tyle też wynosi oferta nowosądeckiego producenta taboru, która teraz jest weryfikowana. Newag z jedyną, wartą niemal 1,2 mld zł ofertą dostawy 46 lokomotyw dla PKP Intercity
Z kolei kilka dni temu Newag poinformował o podpisaniu umów na dostawę czterech dwutrakcyjnych, trzywagonowych pojazdów (potocznie nazywanych hybrydami) oraz ośmiu czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2 dla województwa podkarpackiego. Łączna wartość umowy to 416 mln zł.
Co więcej, Newag jest jednym z dwóch uczestników przetargu na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. PKP Intercity założyło na realizację projektu kwotę 2 mld 844 mln zł brutto (4 mld 266 mln zł brutto z opcją). PKP Intercity otworzyło oferty na zakup 300 nowych wagonów. Newag z jedną z dwóch ofert
Nowosądecki Newag to jedna z najstarszych firm kolejowych w Polsce z tradycjami sięgającymi 1876 roku. Spółka jest wiodącym krajowym producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów; zatrudnia blisko 1,5 tysiąca pracowników. Od grudnia 2013 roku Newag jest spółką giełdową notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych choć niedawno Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz spółki, ogłosił wezwanie na brakujący pakiet akcji. Tym samym wzywający za 380 mln zł chcą wykupić brakujący pakiet akcji i docelowo wycofać spółkę z GPW choć zdaniem analityków szanse na powodzenie tej operacji są znikome.
– W mojej ocenie dla małej i średniej spółki dzisiaj bycie na warszawskiej giełdzie to są niewspółmierne koszty w stosunku do korzyści. Przez rok firma musi wydać około 500-700 tys. zł tylko i wyłącznie na sprostanie wymogom KNF. Komisja z przyjaznego regulatora niestety stała się regulatorem mało przyjaznym. Wiele firm zeszło w ostatnim roku z warszawskiego parkietu – powiedział pod koniec października dla PAP Zbigniew Jakubas.
– W ramach grupy ogłosiliśmy wezwanie na akcje Newagu, aby zgodnie z nowymi regulacjami unijnymi, otworzyć sobie drogę na dodatkowe zakupy akcji nowosądeckiej spółki za miesiąc, za rok, czy dwa lata. Nie oczekuję, że to wezwanie się powiedzie. Jeśli jednak to nastąpi i uda się osiągnąć 90 proc. na WZ, planujemy podjąć kroki w celu wycofania Newagu z GPW – dodał Jakubas w wypowiedzi dla PAP.