
Newag wygrał ogłoszony przez województwo małopolskie przetarg na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych. Sądecki producent taboru kolejowego za 245,3 mln zł brutto dostarczy siedem EZT Impuls do końca 2022 roku.
W przetargu brała jeszcze udział bydgoska Pesa. Jej oferta okazała się o niespełna 6 mln zł brutto droższa.
Pierwsze dwa składy Newag ma dostarczyć w ciągu 16 miesięcy od zawarcia umowy, a ostatni pociąg w terminie do 22 miesięcy. Kontrakt przewiduje również świadczenie kompleksowej usługi serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej przez 5 lat. Zawarta w przetargu opcja zakłada dokupienie przez zamawiającego kolejnych dwóch składów.
Małopolska kupuje nowe czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Nowe składy mają wozić pasażerów przede wszystkim na liniach aglomeracyjnych w ramach m.in. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Niewykluczone że także pomiędzy Tarnowem a Nowym Sączem i Krynicą. Trasy SKA obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie oraz Przewozy Regionalne.
Dostawa siedmiu pociągów dla Małopolski to drugi duży kontrakt Newagu z województwem. W 2017 roku zakończono dostawę 5 pociągów pięcioczłonowych i 8 czteroczłonowych dla Małopolski, które służą pasażerom na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Newag S.A. jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 52,16% akcji), NN OFE (8,99%), Aviva OFE Aviva Santander SA (7,99%), MetLife OFE (7,42%) i PZU OFE “Złota Jesień” (7,27% akcji). Spółka w 2018 roku zatrudniała niemal 1500 osób a jej przychody netto przekroczyły 1 miliard złotych.
(JO)