Strona główna Z kraju

Oferty w przetargu na nowy odcinek linii kolejowej między Podłężem a Gdowem: najtańsza warta 3,2 mld zł

Reklama
Odcinek nowej linii Podłęże Gdów ma być gotowy w 2029 roku
Odcinek nowej linii Podłęże Gdów według założeń powinien być gotowy w 2029 roku. Grafika: PLK SA

Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w trwającym od początku roku, skomplikowanym przetargu na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. To pierwsze postępowanie związane z budową linii w nowym śladzie w ramach projektu umownie nazywanego „Podłęże – Piekiełko”. Złożono 6 ofert które wahają się między 3,2 mld zł a 4,5 mld zł.

Postępowanie przetargowe zakłada realizację inwestycji do połowy 2029 roku. Powstanie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa, po której pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością 160 km/h, a towarowe o 40 km/h mniej. Na odcinku Podłęże – Gdów zaprojektowano 34 mosty i wiadukty kolejowe. Dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego powstaną 33 skrzyżowania bezkolizyjne. Powstanie stacja w Gdowie, nowa stacja Podłęże Balachówka i przystanki w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach.

Polskie Linie Kolejowe wyjaśniają, że nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory pobiegną nad autostradą A4, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa tory będą poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych. W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy. Stację kolejową w Gdowie zaplanowano w sąsiedztwie Marszowic. Perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.

Reklama

Postępowanie nosi nazwę „Zaprojektowanie (w zakresie branży srk) i kompleksowe wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 622 na odcinku F+J Podłęże R401 – Gdów / Podłęże R301 – Podłęże Balachówka w ramach projektu pn.: „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II””.

Oferty złożyło 6 konsorcjów. Najtańsza za pełny zakres zamówienia opiewa na 3,19 mld zł brutto (liderem jest Budimex S.A.). Niewiele drożej proponuje Gülermak S.A./Intop – 3,27 mld zł. Kryterium udzielenia zamówienia cena. Pozostałe oferty dochodzą aż do 4,56 mld zł (Strabag S.A.).

Natomiast zamawiający poinformował, że na sfinansowanie zakresu podstawowego zamówienia zamierza przeznaczyć 2,89 mld zł brutto.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz. Obejmuje również budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Więcej o projekcie: podleze-piekielko.pl

(JO)

Zobacz najnowsze zdjęcia z prac przy modernizacji odcinka Nowy Sącz – bocznica Klęczany

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj