Strona główna Wyróżnione

Olbrzymia tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła drążenie tunelu kolejowego o długości 4 km na linii Nowy Sącz – Chabówka

Reklama
tarcza Jadwiga rozpoczęła drążenie tunelu kolejowego o długości 4 km na linii nr 104 między Nowym Sączem i Limanową
Fot. PKP PLK

Ważąca przeszło 2,5 tys. ton tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła budowę tunelu kolejowego pod Pisarzową. W ciągu najbliższego roku powstanie nowy obiekt o długości niemal 4 km, który skróci podróże pociągiem pomiędzy Limanową a Nowym Sączem – poinformowały we wtorek (24 czerwca) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

– Wystartowało drążenie tunelu kolejowego pomiędzy Męciną i Mordarką. Realizuje je większa z dwóch tunelownic pracujących w tym miejscu. Jadwiga waży ponad 2,5 tys. ton i ma 90 metrów długości. Przed maszyną i obsługującymi ją specjalistami nie lada wyzwanie – do wykonania jest dokładnie 3750 metrów podziemnej trasy. Obiekt o średnicy niemal 11 metrów powstawać będzie krok po kroku, z milimetrową precyzją. Tarcza TBM przy pomocy obrotowego czoła, wyposażonego w stalowe zęby, równocześnie wybiera ziemię i montuje betonowe ściany tunelu. Na zapleczu ciężkie maszyny i wspomagająca je kolejka przemysłowa usuwają wydobyty urobek, a w przeciwnym kierunku transportują betonowe fragmenty ścian tunelu, które powstają non stop w zlokalizowanej po sąsiedzku hali prefabrykacji. Całą operację zaplanowano na ok. 10 miesięcy nieustającej pracy – tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Reklama

Pod Pisarzową powstaną w sumie dwa tunele. Oprócz obiektu dla pociągów, od końca marca mniejszy tunel ewakuacyjny buduje TBM Kinga. W tym czasie maszyna wykonała już 420 metrów, a liczba ta rośnie z dnia na dzień. To będą pierwsze tunele wykonane dla projektu „Podłęże-Piekiełko”. W sumie, w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski powstanie 20 takich budowli. Pociągi będą kursować w 16 z nich, o łącznej długości niemal 21 km. Pozostałe 4 to będą tunele ewakuacyjne, a ich długość osiągnie ok.10 km.

–  To jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu. Przygotowujemy się do realizacji kolejnych odcinków tej największej inwestycji kolejowej na południu kraju – zaznacza Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

drążenie tunelu kolejowego między Mordarką i Męciną na linii 104 Nowy Sącz - Chabówka. Tarcza TBM Jadwiga
Grafika: PKP PLK

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który powstanie w sąsiedztwie Limanowej, to fragment nowego przebiegu linii kolejowej nr 104. Modernizacja odcinka Limanowa–bocznica Klęczany realizowana jest przez konsorcjum firm w składzie Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o. Koszt to przeszło 1,9 mld zł. To jedna z czterech części projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już trwają prace budowlane.

Pozostałe to stacja Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany–Nowy Sącz i Chabówka-Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii. Chodzi o odcinki Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

(JO), źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj