
Pierwsze osiem lokomotyw elektrycznych Griffin – z trzydziestu zamówionych w Newagu przez PKP Intercity – odjechało w piątek z dworca kolejowego w Nowym Sączu. Griffiny to pierwsze zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce lokomotywy elektryczne, zamówione przez przewoźnika PKP IC od ponad 20 lat.
– Lokomotywy zostały zaprojektowane i wykonane w Nowym Sączu, w Małopolsce. Panie Marszałku, Panie Prezydencie myślę, że powinniście być dumni – mówił tuż przed odjazdem lokomotyw Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A. do obecnych na dworcu marszałka województwa i prezydenta miasta.
– Dzisiejsze wydarzenie to dla nas ogromna satysfakcja i w związku z tym chciałem bardzo serdecznie pogratulować, zarówno kierownictwu Newaguu, jak i całej załodze. Przede wszystkim, za to, że spółka zdobyła tak duży kontrakt. Trzydzieści lokomotyw, ponad pół miliarda złotych to fenomenalne parametry tego kontaktu, ale też – jak widzimy wszyscy – nieprawdopodobnie solidne wykonanie – komplementował marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski.

Wtórował mu prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel. – Nie ukrywam, że moje serce jest pełne dumy, ponieważ w Nowym Sączu produkowane tak piękne lokomotywy. Gratuluję całemu zespołowi Newagu. Widzę tutaj zarówno emerytów jak i pracowników, którzy przyczynili się do budowy tak świetnych maszyn. Gratuluje Panu Prezesowi stworzenia tak świetnego zespołu, który produkuje tak świetne lokomotywy dla polskich kolei – mówił Handzel.
Jak przypomina Newag S.A., zaprezentowane lokomotywy rozpoczynają dostawy największego zamówienia w historii grupy PKP Intercity, które obejmuje zakup trzydziestu fabrycznie nowych lokomotyw elektrycznych Griffin o wartości ponad 550 milionów złotych. Zgodnie z zawartą umową, producent zobowiązany jest do wykonywania regularnych przeglądów technicznych lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania.
Jak podaje producent, lokomotywy elektryczne Griffin to czteroosiowe pojazdy potrafiące rozwinąć prędkość do 160km/h. Pojazdy cechują się wysokim standardem bezpieczeństwa, wygodnym wnętrzem zapewniającym najwyższy komfort pracy maszynisty i wysoką siłą pociągową pozwalającą na transport składów pasażerskich do 800 ton oraz składów towarowych do 3200 ton. Modułowa konstrukcja pozwala na dostosowywanie jej do specyficznych potrzeb poszczególnych przewoźników.
Lokomotywy z Nowego Sącza będą obsługiwać połączenia PKP Intercity na terenie całego kraju, m.in. na trasach Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski oraz Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Newag realizuje obecnie największe kontrakty w historii Grupy PKP o łącznej wartości 1,6 mld zł – produkuje oraz modernizuje łącznie 121 lokomotyw. Dostarcza 30 Griffinów dla PKP Inttercity, 31 fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2 dla PKP Cargo a także modernizuje – także dla PKP Cargo – 60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A wraz ze świadczeniem usług utrzymania silników spalinowych w czasie udzielonej gwarancji jakości oraz świadczeniami dodatkowymi.
Newag S.A. jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 52,16% akcji), NN OFE (8,99%), Aviva OFE Aviva Santander SA (7,99%), MetLife OFE (7,42%) i PZU OFE “Złota Jesień” (7,27% akcji). Spółka w 2018 roku zatrudniała niemal 1500 osób a jej przychody netto przekroczyły 1 miliard złotych.
(JO)