
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu rekordowe dofinansowanie na realizację projektu „Omnia Beneficia i 1679.org. Dziedzictwo muzyki dawnej w Starym Sączu – kolebce polskiej polifonii”. Przyznana kwota, przekraczająca 500 tysięcy złotych na lata 2025–2026, to najwyższe wsparcie dla tych festiwali od 13 lat.
Wsparcie to obejmuje organizację festiwali Omnia Beneficia i 1679.org, które od lat pełnią kluczową rolę w pielęgnowaniu dziedzictwa muzyki dawnej. Dzięki dotacji oba festiwale zyskają nowe możliwości rozwoju, a Stary Sącz umocni swoją pozycję jako jedno z najważniejszych centrów muzyki dawnej w Europie. Festiwale zaoferują bogaty program koncertowy, w tym rzadko wykonywane, zapomniane utwory, unikalne instrumenty oraz występy międzynarodowych zespołów, podkreślając tym samym swoją artystyczną rangę.
Omnia Beneficia – kontynuacja wieloletniej tradycji
Festiwal Omnia Beneficia, będący następcą Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej, to najstarsze wydarzenie tego typu w Polsce, odbywające się nieprzerwanie od 1975 roku z inicjatywy prof. Stanisława Gałońskiego. Wydarzenie cieszy się ogromnym prestiżem i przyciąga wybitnych artystów oraz znawców muzyki dawnej.
W 2025 roku odbędzie się 47. edycja festiwalu pod hasłem „Panopticum” (25–29 czerwca), inspirowana ideą dawnych gabinetów osobliwości, gdzie gromadzono niezwykłe eksponaty. Festiwal zaprezentuje zapomniane kompozycje, rzadkie instrumenty oraz utwory, które dotychczas funkcjonowały jedynie w teorii. Wśród wykonawców znajdą się zespoły z Polski, Szwajcarii i Belgii. Rok później, 48. edycja (1–5 lipca 2026) zatytułowana „Mare Balticum” skupi się na muzycznej spuściźnie krajów nadbałtyckich.
1679.org – najmłodszy festiwal muzyki dawnej
Równolegle z Omnia Beneficia rozwija się festiwal organowy 1679.org, który jest jednym z najmłodszych festiwali muzyki dawnej w Polsce. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 2024 roku, a festiwal koncentruje się na historycznych organach, w szczególności na barokowych organach Głowińskiego z kościoła św. Elżbiety w Starym Sączu. Instrument ten jest unikatowym przykładem dawnej sztuki organmistrzowskiej i posiada wyjątkową wartość artystyczną oraz historyczną.

Podczas tegorocznej edycji festiwalu zaplanowano sześć koncertów, podczas których zabrzmią dzieła dawnych mistrzów w autentycznym wykonaniu. To niepowtarzalna okazja do doświadczenia muzyki barokowej w przestrzeni sakralnej, dla której została skomponowana, przy użyciu oryginalnych instrumentów epoki.
Dzięki rekordowej dotacji oba festiwale będą mogły rozwijać się na najwyższym poziomie artystycznym i organizacyjnym, wzmacniając pozycję Starego Sącza jako kolebki polskiej polifonii oraz jednego z kluczowych ośrodków muzyki dawnej w Europie.
Materiał publikowany w ramach partnerstwa na rzecz promocji kultury