
Polskie Koleje Państwowe S.A. ogłosiły przetarg na „opracowanie dokumentacji przedprojektowej, okołoprojektowej oraz projektów budowlanych i wykonawczych dla realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa i budowa dworców kolejowych Doliny Popradu”. Projekt obejmuje przywrócenie pierwotnej funkcji 16 nieczynnych dziś stacyjek, w tym budowę nowego, niewielkiego dworca w Nowym Sączu Biegonicach.
Z dokumentów przetargowych wynika, że PKP chciałyby przebudować osiem małych, często zabytkowych, dworców na trasie Nowy Sącz – Krynica, pięć zbudować od podstaw a w trzech przypadkach zagospodarować teren wokół stacyjek.
PKP oczekuje m.in. od projektantów „przywrócenia obiektom dworcowym należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miejscowości” w której jest położony i stworzenia obiektów stanowiących wizytówkę kolei i danej miejscowości” a także „wyeksponowanie walorów architektonicznych i zabytkowych budynku”.
Oto, co zakładają plany w stosunku do poszczególnych stacji na linii kolejowej nr 96 i 105:

Nowy Sącz Biegonice: planuje się pozostawienie obecnego budynku i budowę w jego pobliżu nowoczesnego, niewielkiego (powierzchnia użytkowa do 100 m kw.) dworca. W budynku poczekalnia, toalety i automatyczna informacja turystyczna (infomat).
Stary Sącz: dworzec ma zostać przebudowany i rozbudowany do około 500-600 m kw. powierzchni użytkowej. Zakłada się także, że część lokali zostanie przeznaczona na potrzeby Urzędu Miasta i Gminy.
Barcice: zniszczony dworzec z 1952 roku ma zostać przebudowany.
Rytro: przebudowa istniejącego dworca
Młodów: wyburzenie obecnego budynku dworcowego z 1959 roku i budowa nowego, „stylizowanego”
Piwniczna Zdrój: przebudowa istniejącego, charakterystycznego budynku z 1928 roku
Piwniczna: przebudowa istniejącego dworca
Łomnica Zdrój: budowa stylizowanego budynku na wzór – i w miejscu – spalonej stacyjki
Wierchomla Wielka: przebudowa istniejącego budynku
Zubrzyk: budowa stylizowanego dworca po wyburzeniu obecnego, zniszczonego
Żegiestów: przebudowa istniejącego dworca
Żegiestów Zdrój: przebudowa istniejącej stacyjki
Andrzejówka: zagospodarowanie terenu (z wiatą, ławeczkami i stojakami rowerowymi)
Milik: budowa nowego dworca w nowej lokalizacji
Muszyna Zdrój: zagospodarowanie terenu z małą architekturą
Powroźnik: zagospodarowanie terenu z małą architekturą
Polskie Koleje Państwowe oczekują od wyłonionego w przetargu wykonawcy (termin składania ofert upływa 12 kwietnia br.), że w 9 miesięcy od podpisania umowy wykona projekt budowlany, uzyska pozwolenie na budowę oraz przedstawi projekt wykonawczy wraz z kosztorysami. Zakłada się, że prace budowlane mogłyby rozpocząć się w II kwartale 2018 roku i potrwać 12 miesięcy.
(JO)
Resko spi zycze kolorowych snów o odzyskaniu dworca pkp krynica