Strona główna Twoje miasto

PKP Intercity zamawia w Newagu kolejne 5 lokomotyw elektrycznych

PKP rozszerza umowę z Newag SA na zakup lokomotyw elektrycznych

PKP Intercity rozszerza umowę z firmą NEWAG na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych i zamawia kolejne 5 pojazdów. Tym samym park taborowy przewoźnika zasili łącznie 15 nowoczesnych lokomotyw rozwijających prędkość do 200 km/h. Wartość zamówienia to blisko 388 mln zł brutto. Kontrakt z nowosądeckim producentem jest elementem największego w historii PKP Intercity  programu inwestycyjnego wartego 27 mld zł.

Umowa zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru NEWAG objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto. Pierwsze zakupione pojazdy wyjadą na tory już na przełomie 2023 i 2024 roku.

Reklama

Inwestycje w kolej są niezwykle istotne z punktu widzenia gospodarki i rozwoju naszego kraju. Dzięki nowym pojazdom coraz więcej Polaków ma dostęp do szybkiego i bezpiecznego transportu. Zakup tych dodatkowych lokomotyw u polskiego producenta, to dowód na to, że pieniądze na kolei są dobrze dysponowane – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Nowosądecki producent taboru będzie świadczył także usługi utrzymania technicznego lokomotyw. W ramach kontraktu zostaną przeprowadzone między innymi naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.

Nowoczesne, szybkie lokomotywy

Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.

Zakup nowoczesnych lokomotyw w polskim zakładzie produkcyjnym to kolejna i z pewnością nie ostatnia udana inwestycja, jaką w ostatnim czasie poczyniła spółka PKP Intercity. Polska kolej rozwija się w ekspresowym tempie, a z nią rosną całe sektory naszej gospodarki. Dążymy do tego, by Polacy coraz chętniej wybierali PKP Intercity na swojego przewoźnika, a każda kolejna inwestycja przybliża nas do tego celu – powiedział Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowe lokomotywy na popularnych trasach

Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, nowe lokomotywy kursować będą w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych takich jak Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.

Nowe lokomotywy z nowosądeckiego Newagu pozwolą na rozszerzenie i tak bogatej już oferty przewozowej. Dzięki tej inwestycji Polacy znacznie szybciej dojadą do wielu miast w kraju i w Europie. Efekty realizacji naszej strategii taborowej są coraz bardziej widoczne. Spółka nieustannie się rozwija a naszą ciężką pracę doceniają pasażerowie, którzy coraz chętniej wybierają usługi PKP Intercity. Bardzo mnie cieszy, że przy okazji naszych kontraktów rosną rodzime przedsiębiorstwa – podsumowuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity

Owocna współpraca PKP Intercity z firmą NEWAG

Realizowana umowa to kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy nowosądeckim producentem a PKP Intercity. Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. NEWAG dostarczył wszystkie pojazdy w ciągu zaledwie 11 miesięcy.

Udana współpraca przy serii EU160 zaowocowała kontraktem z marca bieżącego roku, kiedy to spółki podpisały umowę na zakup kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych Griffin, co przyczyni się do rozbudowy tej platformy lokomotyw w parku taborowym.

Cieszymy się, że możemy kontynuować współpracę z PKP Intercity. Za nami wiele udanych wspólnych projektów i nie mam wątpliwości, że ten również okaże się sukcesem. Nowe wielofunkcyjne elektryczne lokomotywy to niezawodne i szybkie pojazdy, które z pewnością będą służyć Polakom przez długie lata – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.

Rozszerzenie umowy z nowosądeckim producentem o dodatkowe 5 lokomotyw to wyraz zaufania i dowód na to, że firma NEWAG należy do europejskiej czołówki producentów.

Miliardowe inwestycje PKP Intercity

W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

materiał nadesłany przez Newag S.A.
Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj