Strona główna Wyróżnione

PKP PLK: do końca roku dwa przetargi związane z linią Podłęże-Piekiełko

Reklama
Przetargi PKP PLK. Harmonogram realizacji dla modernizacji linii Nowy Sącz Chabówka oraz budowy w ramach projektu Podłęże Piekiełko.
Aktualny harmonogram realizacji inwestycji

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do końca bieżącego roku zamierzają ogłosić dwa przetargi związane z modernizacją linii 104 Nowy Sącz Chabówka w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. Jeden z nich dotyczy odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna, gdzie latem br. wypowiedziano umowę prowadzącej roboty firmie Strabag. Natomiast zapowiadane na 2024 rok ogłoszenie trzech innych postępowań przesunięto na I kwartał 2025 roku.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że do końca 2024 roku rozpoczęte zostaną procedury wyłaniania firm wykonawczych na realizację zadań inwestycyjnych o łącznej wartości 17,5 mld zł. Wśród nich jest przebudowa odcinka Mszana Dolna – Fornale (przysiółek Kasiny Wielkiej) oraz odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna. W tym drugim przypadku chodzi o kontynuację robót rozpoczętych w ubiegłym roku. W sierpniu br. PKP Polskie Linie kolejowe wypowiedziały firmie Strabag umowę na modernizację linii kolejowej nr 104 na tym odcinku. Obecnie kończy się inwentaryzacja prac oraz przygotowywane jest kolejne postępowanie przetargowe.

Reklama

Natomiast nie udało się spełnić zapowiedzi jeszcze z początku br. o ogłoszeniu w 2024 roku jeszcze kilku innych przetargów. PKP-PLK poinformowały, że przesunięto na I kw. 2025 ogłoszenie przetargu na przebudowę odcinka Tymbark – Limanowa w ramach modernizacji linii do Chabówki. Na pierwsze miesiące 2025 roku przesunięto także ogłoszenie postępowań na budowę nowych odcinków linii do Krakowa. Chodzi o Podłęże – Gdów oraz odcinek Podłęże Balachówka – Podłęże.

Podłęże Piekiełko - najdłuższe tunele, mosty i wiadukty
Najdłuższe obiekty na trasie.

Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Pierwsze roboty w terenie związane z modernizacją linii kolejowej nr 104 rozpoczęły się w maju 2023 roku. Przetargi PKP PLK rozstrzygnięto a wykonawcy pojawili się na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz (zobacz aktualne zdjęcia). Potem roboty budowlane ruszyły na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, stacja Limanowa. Jeśli chodzi o odcinek Rabka Zaryte – Mszana Dolna, to tu nastąpiło odstąpienie od umowy, ponowny przetarg w grudniu br.

Natomiast we wrześniu br. ogłoszono przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia Podłęże-Piekiełko, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.

Modernizacja pierwszych fragmentów linii 104 powinna zakończyć się już w przyszłym roku. Natomiast według zapowiedzi PKP-PLK, do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w niewiele ponad 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie około 90 minut.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj