
Ogłoszono przetarg na modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Tymbark – Limanowa. – Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł chcemy zrealizować do 2029 roku. Wybudujemy nowe mosty, wiadukty i perony, a także tunel i estakadę. Dzięki inwestycjom PLK SA mieszkańcy Limanowej zyskają niezawodne połączenie z Krakowem i Nowym Sączem. Ułatwimy transport na południu Małopolski, a nowe drogi, chodniki i bezkolizyjne skrzyżowania poprawią bezpieczeństwo podróżnych, pieszych i kierowców – deklarują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark – Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca.
W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów. Z większych obiektów inżynierskich – tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h. Dla podróżnych zmodernizowane zostanę perony na stacji Tymbark i przystanku Koszary. Infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, m.in. poprzez budowę przejścia podziemnego na stacji w Tymbarku. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.
– Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Jak czytamy w komunikacie po poniedziałkowym ogłoszeniu inwestycji na konferencji prasowej w Limanowej, „zapierające dech w piersiach widoki zapewni podróżnym przejazd nową estakadą kolejową, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej”.

Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie i z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę rzeki Kamienna. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km. Dzięki nowemu przebiegowi linii kolejowej, skrócą się podróże regionalne i dalekobieżne na południu Małopolski. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłeże — Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut. Transport kolejowy stanie się istotnym impulsem w rozwoju społecznym i gospodarczym tego regionu.
– Nie zwalniamy tempa przy przygotowywaniu kolejnych przetargów. To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach „Podłęża — Piekiełka”. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja linii kolejowej Tymbark — Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych budowany jest również szereg wiaduktów i ulic. Dzięki działaniom PLK SA miasto zyska możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W sumie w mieście powstaną nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km.
Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże-Piekiełko”. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii. Chodzi o: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże — Gdów.
Jak przypominają PKP PLK, największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl
(JO)