
PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały postępy prac związanych z drążeniem tunelu pod Pisarzową na linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka. To część projektu określanego umownie „Podłęże-Piekiełko”, jednej z największych inwestycji kolejowych w kraju, w ramach której powstanie aż 20 tuneli.
Tunele (kolejowy i ewakuacyjny) pod Pisarzową na odcinku Klęczany – Limanowa linii nr 104 połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce. Pozwoli to skrócić podróże koleją w kierunku Nowego Sącza. 600-tonowa tarcza TBM nazwana „Kinga” rozpoczęła pracę przy drążeniu mniejszego tunelu ewakuacyjnego pod koniec marca br.
Do dziś maszyna wybudowała niemal 300 metrów podziemnej budowli.
– Dystans ten rośnie z godziny na godzinę, bo prace trwają w tym miejscu bez przerw. Skomplikowany proces technologiczny jest stale nadzorowany przez inżynierów i specjalistów. Nad właściwym i bezpiecznym działaniem maszyny czuwa system detektorów. Docelowo tarcza ma pokonywać ponad 10 metrów górotworu na dobę, przy jednoczesnym montażu ścian i usuwaniu wydobytego urobku. Pozwoli to na wydrążenie niemal 4 km tunelu w ok. 10 miesięcy – informują PKP PLK które w czwartek wraz z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury przedstawiły postęp robót w miejscu drążenia tunelu.
– Jesteśmy na placu budowy jednego z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych projektów realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Budowa nowej linii kolejowej w tak skomplikowanym otoczeniu jest niewątpliwie wyzwaniem. Zbierane przez nas teraz doświadczenia są bezcenną lekcją, dającą gwarancję znakomitego przygotowania do kolejnych inwestycji o podobnej bądź większej skali – stwierdził Piotr Grawicz, z-ca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Osobiście widziałem dziś, jak trudne zadanie wykonują specjaliści na tym placu budowy. Tym bardziej cieszę się, że działania realizowane są zgodnie z przyjętym planem. Już niedługo Małopolska zyska nowe, atrakcyjne czasowo połączenie kolejowe. Dzięki niemu zaktywizujemy gospodarczo i społecznie Limanową, Nowy Sącz i szereg innych miejscowości – mówił obecny na miejscu Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Wykonawcy zapowiadają, że w ciągu kilku tygodni obok „Kingi” pracę przy drążeniu tunelu kolejowego rozpocznie większa tarcza TBM „Jadwiga”. Jest jeszcze montowana na placu budowy.
– Wykonawcy przy dostrajaniu drugiej maszyny skorzystają z doświadczeń zdobytych podczas pierwszych tygodni pracy przy mniejszym obiekcie. W sumie w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski powstanie 20 tuneli. Pociągi będą kursować w 16 z nich, o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok.10 km – podaje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Jak przypominają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., modernizacja linii kolejowej Limanowa–bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany–Nowy Sącz i Chabówka-Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark—Limanowa i Podłęże—Gdów.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
(JO)