
Polskie Koleje Państwowe S.A. zamierzają wyremontować pochodzący z XIX-wieku budynek przystanku kolejowego Nowy Sącz Miasto. Na razie szukają wykonawcy dokumentacji projektowo-kosztorysowej dworca. Budynek od wielu lat nie pełni swojej podstawowej funkcji i jest w złym stanie technicznym.
Jest szansa, że w przyszłości na przystanku znowu zatrzymają się pociągi. Stoi przy modernizowanej przez Polskie Linie Kolejowe trasie Nowy Sącz – Chabówka. Od strony infrastruktury kolejowej przystanek jest już przygotowywany. Wygląda jednak na to, że odnowiony budynek będzie gotowy później, od pierwszego odcinka linii nr 104 (zapowiedzi mówią o 2026 roku) . Ale PKP zakładają ewentualną tymczasową obsługę pasażerską na czas prac przy budynku.
Prace związane z modernizacją linii kolejowej do Chabówki, w ramach projektu Podłęże Piekiełko, trwają na odcinku Nowy Sącz – bocznica w Klęczanach od jesieni 2023 roku. To potężna inwestycja obejmująca budowę nowych torów, trakcji, mostów, wiaduktów i okolicznej infrastruktury drogowej. Przy przystanku Nowy Sącz Miasto wykonuje się szereg prac – m.in. powstaje nowy, długi peron, nasyp, trakcja i sygnalizacja, przejazd kolejowy. Na przystanku odnowiono w zeszłym roku wiatę przy budynku. Ale to wszystko, co Polskie Linie Kolejowe zaplanowały w związku modernizacją linii nr 104 na tym odcinku i przystanku przy ul. Kościuszki.
Stało się tak prawdopodobnie dlatego, że przystanek w centrum Nowego Sącza należy do innej kolejowej spółki – PKP S.A. i jest zarządzany przez PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie. Na szczęście zdecydowano, że podniszczony, zaniedbany dworzec bez poczekalni, kasy i koniecznej infrastruktury chluby kolei nie przyniesie. Dlatego Polskie Koleje Państwowe zrobiły pierwszy krok w kierunku przywrócenia dawnej świetności zabytkowi. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej oraz konserwatorskiej. Przetarg obejmuje także projekt zagospodarowania terenu i projektów wykonawczych dla różnych branż, a potem pełnienie nadzoru autorskiego nad planowaną realizacją inwestycji.
PKP nakazują przyszłemu wykonawcy „zachowanie specyfiki i wartości historycznych obiektu” przy opracowaniu dokumentacji. Głównymi założeniami projektowymi są m.in. „stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych”. Dodatkowo uwzględniono „stworzenie w obrębie dworca mogących funkcjonować niezależnie, atrakcyjnych, wzajemnie się uzupełniających przestrzeni publicznych oraz komercyjnych”.
Modernizacja budynku ma polegać m.in. na wymianie dachu, stolarki okiennej i drzwiowej, remont posadzek, ścian, sufitów, elewacji, urządzeniu poczekalni. Obiekt ma zyskać iluminację a jego otoczenie nowe oświetlenie. Przewiduje się szereg elementów małej architektury czy systemy informacji pasażerskiej.
Zamawiający zakłada, że dokumentacja powinna być gotowa w 4 miesiące od momentu podpisania umowy. Natomiast przygotowanie przetargu na wykonawstwo i prace budowlane zajmą około 2 lata.
Przypomnijmy, że linię kolejowa Nowy Sącz – Żywiec uruchomiono w 1884 roku. Wkrótce po jej otwarciu przy ulicy Kościuszki rozpoczęto budowę przystanku kolejowego na terenie, który przekazało Miasto („2 morgi gruntu”). Projekt architektoniczny typowy dla Galicji opracowano w ówczesnym Ministerstwie Kolei.
Przystanek początkowo był parterowy. Piętro dobudowano prawdopodobnie około 1920 roku. Na piętrze są dwa mieszkania, natomiast na parterze w przeszłości była poczekalnia z kasami, pomieszczenia służbowe i usługowe. Uległ przebudowie w 1978 roku. Ostatni remont elewacji przeprowadzono w 1990 roku.
Pociągi pasażerskie między Nowym Sączem i Chabówką przestały kursować w 2004. Później na przystanku sporadycznie zatrzymywały się wakacyjne składy retro prowadzone przez parowozy. Przez rok (między majem 2018 i majem 2019) ruch na dworcu przy ulicy Kościuszki był wzmożony. Był tu początkowy/końcowy przystanek szynobusu kursującego w czasie budowy nowego mostu heleńskiego.

(JO)