Strona główna Wiadomości

PKP wezmą się za odnowienie przystanku Nowy Sącz Miasto

ReklamaPobierz grafikę aby zobaczyć
Kolejowy przystanek Nowy Sącz Miasto, ul. Kościuszki
Nieczynny przystanek Nowy Sącz Miasto przy ul. Kościuszki. Sierpień 2025. Fot. SG/Twój Sącz

Polskie Koleje Państwowe S.A. zamierzają wyremontować pochodzący z XIX-wieku budynek przystanku kolejowego Nowy Sącz Miasto. Na razie szukają wykonawcy dokumentacji projektowo-kosztorysowej dworca. Budynek od wielu lat nie pełni swojej podstawowej funkcji i jest w złym stanie technicznym.

Jest szansa, że w przyszłości na przystanku znowu zatrzymają się pociągi. Stoi przy modernizowanej przez Polskie Linie Kolejowe trasie Nowy Sącz – Chabówka. Od strony infrastruktury kolejowej przystanek jest już przygotowywany. Wygląda jednak na to, że odnowiony budynek będzie gotowy później, od pierwszego odcinka linii nr 104 (zapowiedzi mówią o 2026 roku) . Ale PKP zakładają ewentualną tymczasową obsługę pasażerską na czas prac przy budynku.

Prace związane z modernizacją linii kolejowej do Chabówki, w ramach projektu Podłęże Piekiełko, trwają na odcinku Nowy Sącz – bocznica w Klęczanach od jesieni 2023 roku. To potężna inwestycja obejmująca budowę nowych torów, trakcji, mostów, wiaduktów i okolicznej infrastruktury drogowej. Przy przystanku Nowy Sącz Miasto wykonuje się szereg prac – m.in. powstaje nowy, długi peron, nasyp, trakcja i sygnalizacja, przejazd kolejowy. Na przystanku odnowiono w zeszłym roku wiatę przy budynku. Ale to wszystko, co Polskie Linie Kolejowe zaplanowały w związku modernizacją linii nr 104 na tym odcinku i przystanku przy ul. Kościuszki.

Reklama

Stało się tak prawdopodobnie dlatego, że przystanek w centrum Nowego Sącza należy do innej kolejowej spółki – PKP S.A. i jest zarządzany przez PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie. Na szczęście zdecydowano, że podniszczony, zaniedbany dworzec bez poczekalni, kasy i koniecznej infrastruktury chluby kolei nie przyniesie. Dlatego Polskie Koleje Państwowe zrobiły pierwszy krok w kierunku przywrócenia dawnej świetności zabytkowi. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej oraz konserwatorskiej. Przetarg obejmuje także projekt zagospodarowania terenu i projektów wykonawczych dla różnych branż, a potem pełnienie nadzoru autorskiego nad planowaną realizacją inwestycji.

PKP nakazują przyszłemu wykonawcy „zachowanie specyfiki i wartości historycznych obiektu” przy opracowaniu dokumentacji. Głównymi założeniami projektowymi są m.in. „stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych”. Dodatkowo uwzględniono „stworzenie w obrębie dworca mogących funkcjonować niezależnie, atrakcyjnych, wzajemnie się uzupełniających przestrzeni publicznych oraz komercyjnych”.

Modernizacja budynku ma polegać m.in. na wymianie dachu, stolarki okiennej i drzwiowej, remont posadzek, ścian, sufitów, elewacji, urządzeniu poczekalni. Obiekt ma zyskać iluminację a jego otoczenie nowe oświetlenie. Przewiduje się szereg elementów małej architektury czy systemy informacji pasażerskiej.

Zamawiający zakłada, że dokumentacja powinna być gotowa w 4 miesiące od momentu podpisania umowy. Natomiast przygotowanie przetargu na wykonawstwo i prace budowlane zajmą około 2 lata.

Przypomnijmy, że linię kolejowa Nowy Sącz – Żywiec uruchomiono w 1884 roku. Wkrótce po jej otwarciu przy ulicy Kościuszki rozpoczęto budowę przystanku kolejowego na terenie, który przekazało Miasto („2 morgi gruntu”). Projekt architektoniczny typowy dla Galicji opracowano w ówczesnym Ministerstwie Kolei.

Przystanek początkowo był parterowy. Piętro dobudowano prawdopodobnie około 1920 roku. Na piętrze są dwa mieszkania, natomiast na parterze w przeszłości była poczekalnia z kasami, pomieszczenia służbowe i usługowe. Uległ przebudowie w 1978 roku. Ostatni remont elewacji przeprowadzono w 1990 roku.

Pociągi pasażerskie między Nowym Sączem i Chabówką przestały kursować w 2004. Później na przystanku sporadycznie zatrzymywały się wakacyjne składy retro prowadzone przez parowozy. Przez rok (między majem 2018 i majem 2019) ruch na dworcu przy ulicy Kościuszki był wzmożony. Był tu początkowy/końcowy przystanek szynobusu kursującego w czasie budowy nowego mostu heleńskiego.

Nowy Sącz prztstanek kolejowy przy ulicy Kościuszki.
Pocztówka z lat 20. XX wieku. Fot. archiwum prywatne/Twój Sącz

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj