
Zgodnie z planem postępuje drążenie tunelu kolejowego oraz tunelu ewakuacyjnego pomiędzy Męciną i Mordarką koło Limanowej. Jak informują Polskie Linie Kolejowe S.A. mniejszy tunel ewakuacyjny ma już 1600 metrów długości, natomiast większy tunel dla pociągów dochodzi do 600 metrów. Tunele będą miały 3750 m długości każdy.
Prace przy tunelach to ważna część modernizacji linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. By skrócić przejazd pociągów zaplanowano nowy przebieg torów, z wykorzystaniem także estakad i wiaduktów. Docelowo pociągi będą mogły poruszać się tędy z prędkością do 160 km/h.
– Ponad 1600 metrów – taką długość ma obecnie tunel ewakuacyjny, który buduje tarcza TBM Kinga. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton jako pierwsza przystąpiła do pracy. W sumie ma do wykonania 3750 metrów podziemnej budowli, która będzie ulokowana obok większego tunelu dla pociągów. Ten powstaje dzięki pracy Jadwigi, potężniejszej maszyny o wadze ok. 2,5 tys. ton. Drugi obiekt jest dużo większy, bo ma niemal 11 metrów średnicy, ale długość będzie mieć identyczną. Od czerwca większa tarcza TBM wwierciła się na niemal 600 metrów w głąb górotworu. Dystans ten z każdym dniem rośnie – informują PLK S.A.
W piątek plac budowy w Męcinie wizytowali kolejarze z całego kontynentu, uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. – Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z wykorzystaniem wielu obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które stawia przed nami i wykonawcami wiele wyzwań. Skala skomplikowania technicznego inwestycji wymaga od nas stosowania wielu nowatorskich rozwiązań. Chętnie dzielimy się doświadczeniami z kolejarzami i inżynierami z całej Europy – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Jak przypominają PLK, obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” realizowane są na pięciu odcinkach. W tym Nowy Sącz – bocznica w Klęczanach. Na trzy kolejne fragmenty: Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów prowadzone są postępowania przetargowe.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

(edred)