Strona główna Wiadomości

PLK zakończyły budowę bezkolizyjnego skrzyżowania ulicy Krakowskiej z linią kolejową nr 104

Reklama
ulica Krakowska Nowy Sącz, widok w stronę centrum miasta
Ulica Krakowska Nowy Sącz. Lipiec 2025. Fot. PLK SA

Ulica Krakowska w Nowym Sączu od piątkowego popołudnia jest już ponownie przejezdna. Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły trwającą od kwietnia 2024 roku przebudowę ulicy. Była ona związana z budową nowego wiaduktu kolejowego. Inwestycja to część trwającej modernizacji linii nr 104 Nowy Sącz – Chabówka i wartych niemal miliard złotych prac na 16-km odcinku do bocznicy w Klęczanach (w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”).

– Projekt Podłęże – Piekiełko to największa inwestycja kolejowa realizowana na południu kraju. Niesie ona szereg usprawnień dla podróżnych. Dzięki tej inwestycji kolej w Małopolsce będzie bardziej konkurencyjna. Tworzymy nowe, wygodne i szybkie połączenia, które przyniosą nową jakość transportu – podkreślił obecny w Nowym Sączu Stanisław Bukowiec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W ramach prac ulica Krakowska na odcinku około 400 m została przebudowana. Jej poziom obniżył się o kilka metrów. Dawny przejazd drogowo-kolejowy przeszedł do historii, bowiem zbudowano nowy wiadukt kolejowy na modernizowanej linii kolejowej do Chabówki. W przyszłości, także do Krakowa. – Nowe skrzyżowanie drogi z linią kolejową zwiększy bezpieczeństwo kierowców, pieszych i podróżnych w pociągach. Ponadto, poprawi przepustowość ważnej miejskiej arterii – podkreśla Mateusz Wanat, Dyrektor Regionu Południowego PLK SA.

Reklama

W piątek 18 lipca około godziny 16:30 pierwsze auta mogły przejechać zamkniętym od kilkunastu miesięcy odcinkiem ulicy. Krakowska to na co dzień bardzo ruchliwa arteria. Można z niej z centrum miasta dojechać do sąsiedniego Chełmca czy w kierunku Limanowej. Z zakończenia prac cieszą się przede wszystkim mieszkańcy osiedla Helena. To właśnie jego wąskimi uliczkami jeździło mnóstwo aut kierowców, szukających szybszego objazdu niż przez Obwodnicę Północną.

pierwsze auta jadą wyremontowaną ulicą Krakowską w Nowym Sączu pod nowym wiaduktem kolejowym
18 lipca 2025, godz. 16:32. Pierwsze auta przejeżdżają ulicą Krakowską pod nowym wiaduktem kolejowym na linii nr 104. Fot. JO/Twój Sącz

W związku z otwarciem Krakowskiej, od poniedziałku 21 lipca MPK przywraca kursowanie przez nią linii autobusowych nr 19, 21, 22, 33 i 39. Ale jeszcze przez dwa tygodnie autobusy nie będą wjeżdżały do zatok autobusowych. Będą zatrzymywały się na jezdni na wysokości przystanków.

Ponadto przez ul. Krakowską objazdem pojadą linie nr 20 i 42. Ma to związek z planowanym na około 2 miesiące zamknięciem ulicy Jagodowej. MPK podaje, że linie nie będą obsługiwały następujących przystanków: Dunajcowa – Most, Dunajcowa – Pętla, Dunajcowa, Jagodowa, Marcinkiwicka – Skrzyżowanie, Marcinkowicka – Osiedle, Marcinkowicka – Szkoła.

Polskie Linie Kolejowe nie kończą jeszcze prac w sąsiedztwie nowego wiaduktu nad ul. Krakowską. Powstaje tu przystanek Nowy Sącz Chełmiec. Jego peron będzie wyżej niż dotychczas, podobnie jak tory kolejowe, które ułożone będą na nowych nasypach. Zaawansowane prace budowlane prowadzone są na całej długości modernizowanego odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

Jak czytamy w komunikacie PLK S.A., wykonawcy budują nowe obiekty inżynieryjne, wzmacniają nawierzchnię pod tory kolejowe. Zabezpieczają także zbocza oraz skarpy przy nich. W Marcinkowicach powstaje nowoczesna stacja kolejowa. W Nowym Sączu powstają także inne wiadukty kolejowe – przy ul. Węgierskiej i Zielonej. Powstają perony i nowe przejścia podziemne. Gotowy na ułożenie torów jest już most kolejowy nad Dunajcem. Powstał on w miejscu przedwojennej przeprawy. Główne prace budowlane w mieście zakończą się jeszcze w tym roku. Pierwsi podróżni będą mogli skorzystać ze zmodernizowanej linii kolejowej bocznica Klęczany – Nowy Sącz w roku 2026.

Inwestycja PLK w Nowym Sączu to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko”, na których trwają prace budowlane. Pomiędzy Męciną a Mordarką budowany jest najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który skróci podróże w kierunku Limanowej. Przebudowywana jest również stacja Limanowa. Na końcowym etapie jest modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Pierwsze pociągi dojadą do tego uzdrowiska po nowych torach w najbliższych miesiącach. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty projektu „Podłęże-Piekiełko”. To: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów. Pozostałe przetargi dla tej inwestycji Polskie Linie Kolejowe zamierzają ogłosić do końca tego roku.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz. Obejmuje on również budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: podleze-piekielko.pl

(JO)

Reklama

1 KOMENTARZ

  1. czerwieńcy i socjaliści przyszli by pochwalić się tym co prawica rozpoczęła zapewniła srodki.nie brakło i Hanzla ,a czego brakowało? ano niebieskiego baneru że „Hanzel robi to dla nas” tak samo jak remontuje ratusz ,ciekawym jest kto za te banery płaci ?? a szczególnie za wyświetlacz w Zawadzie że to Hanzel nas wita by stać w korkach.Miasto ? czy Hanzel z własnej kieszeni?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj