Strona główna Wyróżnione

Po 8 miesiącach poznaliśmy chętnych do budowy pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”

Reklama
Przetarg na budowę 8-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej między Szczyrzycem a Tymbarkiem. Wizualizacja przystanku Stróża koło Dobrej

3 konsorcja złożyły swoje oferty w wartym około 2 miliardy złotych przetargu na budowę ponad 8-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Szczyrzycem a Tymbarkiem. To fragment nowego przebiegu linii kolejowej nazywanej „Podłęże-Piekiełko”, która w przyszłości skróci czasy przejazdu pociągami z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Skomplikowane postępowanie przetargowe na tę część projektu zostało ogłoszone ponad 8 miesięcy temu, a w jego trakcie warunki zamówienia oraz termin otwarcia ofert zmieniano aż kilkanaście razy.

Najniższą ofertę złożyło konsorcjum Intercor – Dogus Insaat – Dogus Construction Poland (cena całkowita 1,92 mld zł brutto). Konsorcjum Budimex – Budimex Kolejnictwo – Gülermak proponuje 2,08 mld zł, a PORR SA/PORR BAU/Trakcja System oferują 2,17 mld zł. Oferty są poniżej 2,64 mld zł, jakie na zakres podstawowy zamówienia przeznaczył zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przez najbliższe tygodnie zamawiający przeprowadzi ocenę ofert. Niewykluczone, że któryś z uczestników postępowania przyłączy się do trwającego postępowania odwołowawczego na czynności zamawiającego, złożonego do Krajowej Izby Odwoławczej już w marcu.

Reklama

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia Podłęże-Piekiełko, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.

Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. Również w ramach inwestycji powstanie również sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.

Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej, czy Gdowa.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Według założeń odcinek ten powinien być gotowy w 2029 roku. Projekt składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy kilku innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Rozpoczęło się już m.in. drążenie tunelu pod Pisarzową, który ma mieć niemal 4 km długości i połączy stację w Męcinej i przystanek w Mordarce. Trwają prace w Nowym Sączu i na odcinku w stronę Limanowej oraz w kilku miejscach linii 104 aż do Rabki Zaryte i Chabówki. W toku jest również kilka postępowań przetargowych na część robót oraz planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów na nowe odcinki w kierunku Podłęża, Gdowa i Krakowa.

Podłęże - Piekiełko mapa poszczególnych odcinków i terminów prac

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj