Strona główna Wiadomości

Podpisano umowę na budowę obwodnicy Chełmca – łącznika sądeckich obwodnic

Reklama

Ciągnące się wiele lat przygotowania do budowy 1,5-kilometrowej obwodnicy Chełmca, będącej jednocześnie łącznikiem między północną i zachodnią obwodnicą Nowego Sącza, dobiegły końca. Właśnie podpisano umowę z Wykonawcą, a prace ruszą na wiosnę.

O szybkiej budowie łącznika między północną i zachodnią obwodnicą Nowego Sącza miejscowi politycy i parlamentarzyści zapewniali już od 2015 roku, czyli od momentu oddania do użytku obu tych obwodnic. Łączący je 1,5-km odcinek znalazł się przed laty w tzw. Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski, potem w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad.

Reklama

Decyzję środowiskową dla łącznika uzyskano w 2018 roku. Na początku 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad unieważniła przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Chełmca z powodu zbyt wysokich ofert wykonawców. Później ogłoszono kolejny przetarg, wyłącznie na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, na który wydano niemal 1,9 mln zł.

We wrześniu 2021 roku GDDKiA wyłoniła zwycięzcę przetargu na prace budowlane z ofertą 57,5 mln zł. Wskutek złożonego odwołania Krajowa Izba Odwoławcza nakazała unieważnienie tego wyboru a GDDKiA w listopadzie br. dokonano ponownego wyboru oferty. Jako najkorzystniejszą uznano propozycję konsorcjum Swietelsky Rail Polska oraz Swietelsky AG z siedzibą w Austrii za 49,7 mln zł.

We wtorek ostatecznie podpisano umowę z przedstawicielami konsorcjum Swietelsky. Według zapowiedzi inwestora prace budowlane rozpoczną się „po zakończeniu sezonu zimowego” czyli najprawdopodobniej w kwietniu.

kiedy budowa obwodnicy Chełmca
Podpisanie umowy na budowę obwodnicy Chełmca. Fot. GDDKiA

Zadaniem wykonawcy będzie budowa ok. 1,5 km odcinka drogi jednojezdniowej, dwupasowej, klasy technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego). Prace przewidują również budowę obiektów inżynierskich (dwa mosty i dwa wiadukty), przebudowę i rozbudowę dróg poprzecznych oraz budowę i przebudowę infrastruktury technicznej. Niezbędna będzie także przebudowa wlotu ronda na połączeniu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 28 (ul. Limanowskiej) i drogi powiatowej nr 1583K, a także ronda na połączeniu obwodnicy Chełmca z drogą powiatową nr 1551K w ciągu ul. Marcinkowickiej. Zaprojektowana jest również rozbudowa dróg gminnych (ulic: Batalionów Chłopskich, Leśna i Węgrzynek), budowa chodników i urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, osadniki i separatory).

Zakończenie prac powinno nastąpić przed końcem 2023 roku.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj