Strona główna Z kraju

Podpisano umowy na modernizację kolejnego fragmentu linii kolejowej nr 104 i linii na Podkarpaciu

ReklamaPobierz grafikę aby zobaczyć
Mszana Dolna - Raba Niżna - Kasina Wielka - modernizacja

Polskie Linie Kolejowe podpisały w piątek wartą 567 mln zł netto umowę na modernizację 15-km odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka) na linii kolejowej 104 Nowy Sącz – Chabówka. Tego samego dnia podpisano dwie kolejne umowy. Chodzi o warte około 2 miliardy zł prace modernizacyjne innych szlaków kolejowych: linii 108 Jasło – Nowy Zagórz oraz połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew.

Na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka) na linii Nowy Sącz – Chabówka prace modernizacyjne w ciągu najbliższych 24 miesięcy zrealizuje konsorcjum w składzie PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o.

Wykonawca został wyłoniony w ogłoszonym jeszcze w zeszłym roku przetargu po rozwiązaniu umowy ze spółką Strabag, która wcześniej rozpoczęła roboty na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Postępowanie uzupełniono o fragment linii między Mszaną Dolną i Fornalami.

Reklama

– Oprócz wymiany torów, elektryfikacji i budowy 66 nowych obiektów inżynieryjnych, zadanie obejmuje również modernizację przystanków Raba Niżna, Mszana Dolna Marki i stacji Mszana Dolna. Wybudujemy nowoczesną linię kolejową dostosowaną do prędkości 120 km/h. Wcześniej pociągi na tym odcinku poruszały się z prędkością 30 km/h i kursowały okazjonalnie – podkreśla biuro prasowe Polskie Linie Kolejowe S.A

– Inwestycja jest częścią wielomiliardowego projektu „Podłęże-Piekiełko”, który do 2030 r. zrewolucjonizuje transport na południu Małopolski. Dzięki budowie nowego połączenia Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem PLK SA ułatwi rozwój gospodarczy i społeczny Sądecczyzny i Limanowszczyzny. Zwiększy atrakcyjność turystyczną lokalnych ośrodków i poprawi jakość codziennych podróży. Po zakończeniu prac najszybsze pociągi dojadą z Krakowa do Nowego Sącza w ok. 60 minut, do Limanowej w ok. 40 minut, a do Zakopanego w 90 minut – czytamy w komunikacie o podpisaniu umowy z wykonawcami.

Podłęże - Piekiełko szczegóły inwestycji Polskie Linie Kolejowe SA

Ponad 1 mld zł netto wart jest kontrakt podpisany przez PLK z firmą PORR S.A. na modernizację linii 108 Jasło – Nowy Zagórz.

– Dzięki inwestycji zapewnimy podróżnym i mieszkańcom lepsze warunki i możliwości komunikacyjne w okolicach Krosna, Sanoka i Nowego Zagórza. Realizacja całego zadania umożliwi skrócenie czasu jazdy o ok. 25 minut. Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h i towarowych z prędkością 110 km/h – zaznaczają PLK.

W ramach przedsięwzięcia wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy, a w ramach budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka. Projekt zakończy się w 2029 r.

Polskie Linie Kolejowe: Jasło - Zagórz - modernizacja linii kolejowej

– Udowadniamy dzisiaj, że kolej w Polsce jest kołem zamachowym rozwoju gospodarczego i społecznego. Kolejne miliardy złotych przeznaczamy na dostęp do sprawnej i szybkiej komunikacji dla tysięcy mieszkańców miejscowości w Małopolsce i na Podkarpaciu – podkreślił Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Natomiast 900 mln zł będzie kosztować modernizacja połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Zrealizuje ją firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o, która wykona prace do II kwartału 2028 r.

– Przedsięwzięcie obejmuje trasę położoną na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego – w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78). Wszystkie będą dostosowane do prędkości 120 km/h. Na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut. Lepszy poziom obsługi podróżnych zapewnią modernizowane stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa – informują Polskie Linie Kolejowe.

Polskie Linie Kolejowe - prace na liniach nr 25, 74, 78
prace na odcinkach Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew

(JO), źródło PLK

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj