Strona główna Wyróżnione

Polregio zamówi nawet 200 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (ETZ) za 7 mld. Wśród dostawców Newag S.A.

Polregio tabor od Newag
Produkowany przez nowosądecki Newag Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls. Fot. TK / Twój Sącz

Polregio, największy kolejowy przewoźnik w Polsce, podpisało umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. Newag S.A., FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A. oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne, funkcjonalne pociągi z wifi i klimatyzacją.

Nowy tabor dla Polregio to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej. W ramach podpisanych umów ramowych odbędą się aukcje elektroniczne na kolejne transze pojazdów. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł.

Reklama

Jak podaje nowosądecki Newag S.A., nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

Zgodnie z harmonogramem zamawiającego, pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.

– Cieszymy się z rozpoczęcia długo zapowiadanego procesu inwestycyjnego Polregio. Aktualne potrzeby taborowe są ogromne a Newag jest w stanie sprostać nawet tym najbardziej wymagającym, co już nie raz udowodniliśmy. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zamówienie złożone w ramach podpisanej w dniu dzisiejszym umowy – skomentował Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.

Polregio (nazwa od 2020, wcześniej Przewozy Regionalne) powstało przez wydzielenie z Polskich Kolei Państwowych. Większość udziałów posiada Agencja Rozwoju Przemysłu (spółka skarbu państwa) oraz samorządy województw. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi niemal 27 proc.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj