
Polskie Linie Kolejowe podają, że wraz z wchodzącą w życie 31 sierpnia korektą rozkładu jazdy, na pasażerów czekają krótsze czasy przejazdu. Nowe możliwości podróży pojawią się dzięki dodatkowym przystankom i połączeniom. Będą także zmiany wynikające z prowadzonych inwestycji kolejowych.
– Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia, aby najlepiej wykorzystać możliwości sieci kolejowej. Nowy rozkład pozwala na uruchamianie połączeń pasażerskich i transport towarów. Pozwala także na prowadzenie największych od lat inwestycji na kolei, które poprawiają komfort, dostępność i bezpieczeństwo podróży koleją – podaje zespół prasowy PLK.
Krótsze czasy przejazdu
Na Dolnym Śląsku, na Magistrali Podsudeckiej, zakończono roboty torowe umożliwiające podniesienie prędkości na wybranych odcinkach do 120 km/h. Dzięki temu skróci się czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii ulegną poprawie. Szczególnie widoczne będzie to na trasie Jawor – Legnica, gdzie po okresie kursowania autobusowej komunikacji zastępczej ponownie jeżdżą pociągi. Od września przejazd koleją zajmie tu 23–24 minuty. W porównaniu do czasu sprzed rozpoczęcia prac skróci to podróż o 2–3 minuty.
Od września pasażerowie zyskają także szybsze połączenia na trasie Warszawa Centralna – Szczecin Główny, z rekordowo krótkim czasem przejazdu Pendolino.
Nowe możliwości podróży
Po wakacjach podróżni będą mogli skorzystać z nowego przystanku Trzeciewnica na trasie Bydgoszcz – Nakło nad Notecią (linia kolejowa nr 18 Kutno – Piła Główna). Przystanek powstał w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”.
Pozytywną zmianą dla podróżnych jest też powrót pociągów na linię kolejową nr 104 na odcinku Chabówka – Rabka-Zdrój w województwie małopolskim. Pierwszy kurs odbędzie się 31 sierpnia.
To może Cię też zainteresować: Pociąg IC Malinowski na trasie Kraków – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój będzie jeździł 7 dni w tygodniu
Od 1 października w rozkładzie jazdy pojawią się nowe możliwości podróży. Między Olsztynem Głównym a Poznaniem Głównym kursować będzie dodatkowy pociąg IC Pojezierze (IC 5710, IC 7511). Zatrzyma się m.in. na stacjach: Ostróda, Iława, Toruń Wschodni, Mogilno. Tego samego dnia pojawią się również cztery nowe pary połączeń na trasie Kraków Główny – Bielsko-Biała Główna. Najszybszy z nich, IC 4306/7 Błatnia, pokona trasę w 74 minuty. Pociągi zatrzymają się m.in. w Chrzanowie Śródmieściu, Oświęcimiu i Czechowicach – Dziedzicach. Zapewnią szybkie i wygodne połączenie ważnych ośrodków w regionie.
Inwestycje dla lepszej kolei
Nowy rozkład jazdy umożliwi pasażerom skorzystanie z efektów inwestycji kolejowych. Podróżni w Słupsku będą mogli korzystać z przebudowanego peronu nr 3. To w ramach modernizacji linii nr 202 na odcinku Lębork – Słupsk, współfinansowanej z środków unijnych. 12 września do eksploatacji wejdzie tor 1 na zmodernizowanej stacji Olkusz na linii Tunel – Sosnowiec. Przebudowa, sfinansowana ze środków budżetu państwa, poprawi komfort obsługi podróżnych oraz dostępność kolei w regionie – zapewniają Polskie Linie Kolejowe.
Na Dolnym Śląsku rozpoczną się również prace na odcinku Jawor – Rogoźnica. W związku z remontem wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa, co przełoży się na dłuższy czas podróży. Utrudnienia będą jednak przejściowe. Już od połowy września, po zakończeniu robót, przejazd na tym odcinku skróci się z 8 do 5 minut.
Na terenie województwa śląskiego od 31 sierpnia Koleje Śląskie uruchomią trzy pary pociągów w relacji Częstochowa – Kraków Główny. Składy zatrzymają się m.in. na stacjach Dąbrowa Górnicza Południowa i Sosnowiec Maczki, które w ostatnich latach nie były obsługiwane w ruchu pasażerskim. Część prac wiąże się z utrudnieniami w ruchu pociągów. W szczególności w rejonie węzła katowickiego, na odcinku Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec Główny oraz Lubliniec – Pludry. W wybranych terminach wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza lub zmiany tras pociągów.
We wrześniu na Opolszczyźnie, przy wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy, ruszą prace na trasie z Wrocławia do Warszawy. W trakcie robót podróżni skorzystają z zastępczej komunikacji autobusowej w ruchu aglomeracyjnym, a w dalekobieżnym pociągi pojadą drogą okrężną. Inwestycja pozwoli na podniesienie prędkości na tym odcinku, co w przyszłości skróci czas przejazdu między Wrocławiem a stolicą.
W połowie września w Tomaszowie Mazowieckim rozpocznie się przebudowa peronów i budowa przejścia podziemnego. Wprowadzona zostanie zmieniona organizacja ruchu na stacji. Zmodernizowana stacja poprawi jakość podróżowania koleją w czwartym co do liczby mieszkańców mieście województwa łódzkiego. Równocześnie kontynuowana jest rewitalizacja linii Tomaszów Mazowiecki – Radom. Zakończenie prac obejmujących woj. łódzkie i woj. mazowieckie przyniesie zwiększenie prędkości składów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych do 100 km/h.
Informacja dla podróżnych
Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy na https://portalpasazera.pl/ oraz stronach internetowych przewoźników. Informacje na temat kursowania pociągów są dostępne także na stacjach i przystankach – w gablotach oraz na wyświetlaczach.
źródło: PLK S.A.