
Dobiegł końca proces związany z przyznawaniem środków – z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027 – przedsięwzięć w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Zarząd Województwa Małopolskiego zdecydował o dofinansowaniu kwotą 54,3 mln zł projektu pod nazwą „Rozwój transportu miejskiego w Sądeckim Obszarze Funkcjonalnym”. Głównym beneficjentem przyznanego dofinansowania jest Miasto Nowy Sącz i jego spółka Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które zakupi co najmniej 18 autobusów. Ponadto inteligentne systemy transportowe (postępowanie na ich dostawę już rozpoczęto). Partnerami projektu są gminy Stary Sącz oraz Łącko. Sfinansują u siebie m.in. budowę parkingu czy ścieżek rowerowych.
Dofinansowanie (sięgające 85% kosztów projektów) pozwoli nowosądeckiemu MPK na zakup minimum 18 niskoemisyjnych autobusów zasilanych sprężonym gazem CNG, klasy maxi (o długości 10,5-13 m). Ale przetarg na ten bardzo duży zakup będzie ogłoszony prawdopodobnie dopiero w przyszłym roku. MPK chce najpierw doprowadzić do finału skomplikowane postępowanie przetargowe. Jest warte kilkanaście milionów złotych i dotyczy dostawy i montażu inteligentnych systemów transportowych.
MPK po prowadzonych już dużo wcześniej wstępnych konsultacjach rynkowych (w których wzięło udział aż 17 firm), już teraz ogłosiło postępowanie – sektorowe negocjacje z ogłoszeniem. To tryb udzielania zamówień publicznych. Zamawiający po ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu prowadzi negocjacje. Negocjuje z wybranymi wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
Zakres postępowania jest bardzo obszerny i złożony. MPK zamierza kupić najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej. Chodzi m.in. o tablice kierunkowe i monitory wewnętrzne montowane w autobusach, komputery pokładowe, systemy łączności oraz monitoringu video w pojazdach. Również oprogramowanie, systemy liczenia pasażerów oraz tablice dynamicznej informacji przystankowej. Do tego dojdą system biletu elektronicznego, kasowniki wielosystemowe, system zarządzania flotą MPK, zamówienie obejmuje także stworzenie internetowego portalu dla pasażerów oraz aplikacji mobilnej, które ułatwią m.in. zakup biletów, dostawę biletomatu (ma trafić na dworzec na Bulwarze Narwiku).
Ponadto w ramach dofinansowania projektu, w Starym Sączu przewidziano kilka inwestycji infrastrukturalnych. Przy niedawno odnowionym dworcu PKP powstanie parking w stylu park&ride z około 100 miejscami oraz stacją ładowania aut. Gmina zaplanowała także budowę nowych dróg rowerowych: wzdłuż ul. Wyszyńskiego, w Gaoniu i między Mostkami a Gołkowicami Dolnymi. Natomiast Gmina Łącko planuje modernizację przystanków.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w ostatnich latach mocno modernizuje swój tabor (tabor MPK Nowy Sącz liczy obecnie około 90 pojazdów).
Jak do tej pory największy zakup w historii sfinalizowano w 2019 roku. Wtedy do miasta dotarło aż 30 autobusów MAN Lion`s City z silnikiem diesla spełniającym normy Euro 6. Kupiono je wcześniej, w ramach współfinansowanego ze środków UE, wartego ponad 60 mln zł projektu „Rozbudowa niskoemisyjnego systemu transportu publicznego aglomeracji sądeckiej”. Wtedy z tych środków przebudowano dworzec MPK przy al. Batorego. Zrealizowano też w Starym Sączu pierwszy obiekt park&ride na około 130 aut.
W 2020 roku MPK Nowy Sącz sfinalizowało zakup swoich pierwszych autobusów zasilanych gazem CNG marki Solaris (6 sztuk). Rok później dokupiło dwa kolejne pojazdy Solaris Urbino 12 H CNG oraz trzy autobusy MAN Lions City CNG. Obecnie spółka dysponuje łącznie 15 pojazdami napędzanymi sprężonym gazem CNG i własną stacją tankowania tym gazem. Znajduje się ona na terenie zajezdni przy ul. Wyspiańskiego.
Prawdopodobnie na przełomie roku do miasta dotrą pierwsze w MPK elektryczne autobusy marki Irizar. Dzięki dofinansowaniu w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, MPK za 16,7 mln zł zakupiło 5 takich pojazdów oraz infrastrukturę do ładowania. MPK podpisuje umowę na zakup pięciu elektrobusów marki Irizar
(JO)