W Krakowie podpisano umowę na finansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg projektu „Budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z budową mostu na Dunajcu”. Umowa gwarantuje rządowe środki w wysokości ponad 228 mln zł, co stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych inwestycji. Władze województwa deklarują, że planowany okres realizacji to lata 2026-2028. Na razie rozpisany jeszcze na początku lipca przetarg na budowę wciąż jest na etapie składania ofert.
Umowę w imieniu rządu podpisał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec i z ramienia samorządu województwa – inwestora – marszałek Łukasz Smółka.
– Dzięki współpracy Samorządu Województwa Małopolskiego z administracją rządową powstanie nowy most na Dunajcu. To bardzo ważne zadanie dla naszego regionu, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Dzięki naszym inwestycjom w poprawę infrastruktury w Małopolsce spada liczba ofiar wypadków drogowych, ale naszym ambitnym celem, do 2050 roku, jest to, aby nikt już nie zginął na drogach regionu. Blisko pół kilometrowy most i 3 kilometrowa nowoczesna trasa na Sądecczyźnie niewątpliwie nas do tego przybliżają – podkreślił marszałek Łukasz Smółka.
Całkowita wartość projektu pn. „Budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z budową mostu na Dunajcu” wynosi ponad 321 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków budżetu państwa to ponad 228 mln zł, co stanowi 80% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Niemal 85 mln zł pochodzi ze środków województwa, a łącznie 9 mln zł od współpracujących samorządów: Miasta Nowy Sącz (7 mln zł), Powiatu Nowosądeckiego oraz gmin Podegrodzie i Chełmiec. Natomiast już wcześniej przygotowano dokumentację projektową za ponad 1,6 mln zł.
Według projektu droga pobiegnie od skrzyżowania ul. Węgierskiej w Nowym Sączu (droga krajowa nr 87) i ul. Podmłynie w stronę zachodniej obwodnicy miasta na wysokości wsi Podrzecze (gmina Podegrodzie). Całość ma mieć około 3,7 km długości wraz z długim na ponad 500 m mostem na Dunajcu. Początek przeprawy będzie w Nowym Sączu a zjazd na lewym brzegu rzeki w Świniarsku w gminie Chełmiec. Jednym z ważniejszych celów inwestycji jest odciążenie ruchu w rejonie ulicy Węgierskiej w Nowym Sączu i mostu na Popradzie na granicy ze Starym Sączem.

Jak czytamy w wydanym po podpisaniu umowy komunikacie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, „planowany okres realizacji tej ważnej dla małopolskiej infrastruktury drogowej inwestycji to lata 2026–2028”. Jednak finał prac do końca 2028 roku wydaje się mało prawdopodobny. Rozpisany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie na początku br. przetarg na realizację inwestycji wciąż jest na etapie przyjmowania ofert. Z powodu dużego zainteresowania i dziesiątek pytań składanych przez potencjalnych wykonawców, ostateczny termin składania ofert był wielokrotnie przesuwany i aktualnie otwarcie ofert planowane jest na 15 stycznia 2026. Jeśli uda się go dotrzymać i pojawią się ważne, mieszczące się w budżecie oferty, wybór wykonawcy może zająć kolejne miesiące. Natomiast w specyfikacji warunków zamówienia termin wykonania wszystkich robót określono na 36 miesięcy od daty zawarcia umowy.
(JO)
![Pierwszy odcinek modernizowanej linii kolejowej 104 gotowy. [Rabka Zaryte odjazdy pociągów] Uroczysty przejazd pociągiem retro do Rabki Zaryte z okazji wznowienia połączeń](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/uroczysty_przejazd_pociagiem_retro_do_Rabki_Zaryte-100x75.jpg)



