
PKP Polskie Linie Kolejowe, które prowadzą modernizację linii Nowy Sącz – Chabówka zakładają, że wszystkie główne prace prowadzone w naszym mieście będą skończone w tym roku. Zobaczcie, jak aktualnie wygląda zaawansowanie robót w kilku miejscach Nowego Sącza oraz w Marcinkowicach i Klęczanach. To 16-kilometrowy tzw. odcinek E modernizowanej linii 104 do Chabówki, na którym wartość robót sięga miliarda złotych. Zdjęcia z 21 lutego 2025, fot. Krzysztof Dzidek/PKP PLK.
Materiał promocyjny: Czy w Nowym Sączu lepiej wybrać powietrzną czy gruntową pompę ciepła?
W Nowym Sączu w ramach prac modernizacyjnych linii do Chabówki roboty trwają od jesieni 2023 roku. Toczą się w kilkunastu miejscach na terenie miasta. Najpoważniejsze dotyczą budowy mostu kolejowego na Dunajcu oraz budowy wiaduktów i obniżania poziomu jezdni na ul. Krakowskiej oraz Kolejowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe utrzymują, że roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem który zakłada zakończenie wszystkich prac na odcinku E Nowy Sącz – bocznica Klęczany w 30 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. – Termin wynikający z przyjętego przez wykonawcę harmonogramu to przełom trzeciego i czwartego kwartału bieżącego roku, choć jest szansa, że ulice Krakowska i Kolejowa będą dostępne dla ruchu kołowego nieco wcześniej. Natomiast wszystkie główne prace budowlane inwestycji planujemy zakończyć jeszcze w tym roku – mówi Piotr Hamarnik z PKP PLK S.A.
Jak przypominają PKP PLK, największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże-Piekiełko”. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Klęczanami oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na inne odcinki tej linii. Chodzi o: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka) i Podłęże — Gdów. Z powodu dużej ilości pytań od wykonawców już kilkakrotnie był przesuwany termin składania ofert w ogłoszonym na początku września ub. roku przetargu na odcinek Szczyrzyc – Tymbark. Aktualny termin otwarcia ofert to 19 marca. Natomiast niedawno ogłoszono przetarg na odcinek Tymbark – Limanowa.
(JO)