Strona główna Wiadomości

Prace torowe na linii kolejowej 104 w Nowym Sączu [ZDJĘCIA]

skład towarowy z kruszywem na nowych torach linii 104
Na nowe tory linii 104 wjeżdża po raz pierwszy skład z kruszywem kolejowym. 8 września 2025, ul. Asnyka. Fot. JO/Twój Sącz

Polskie Linie Kolejowe pokazują najnowsze zdjęcia (z 8 września) obrazujące zaawansowanie prac związanych z modernizacją linii kolejowej nr 104 na terenie Nowego Sącza. Na całym przebiegu linii przez miasto ułożono już nowe tory. Trwają roboty związane z przebudową infrastruktury drogowej.

Według informacji przekazywanych przez PLK jest szansa, że przed końcem roku przywrócony zostanie ruch kołowy w rejonie ulicy Kolejowej i Zielonej. Tam powstaje dwupoziomowe skrzyżowanie jezdni z torami. Na odcinku, gdzie obniżono poziom ulicy o kilka metrów, montowany jest specjalny system odwadniający. Inwestor deklaruje także, że wszystkie prace związane z drogami na terenie miasta zostaną wykonane do końca br. Natomiast roboty kolejowe na odcinku Nowy Sącz – bocznica Klęczany mają zakończyć się w pierwszych miesiącach 2026 roku.

Reklama

Polskie Linie Kolejowe planują, że składy pasażerskie pojawią się jako pierwsze na odcinku Nowy Sącz – Marcinkowice w 2026 roku. Natomiast wciąż trwa projektowanie rozkładu jazdy 2026/2027, który wejdzie w życie w grudniu przyszłego roku. Zakłada się wprowadzenie pierwszych połączeń na trasie Nowy Sącz – Limanowa z co najmniej 9 parami pociągów na dobę. Z projektu rozkładu wynika, że przejazd tym odcinkiem zajmie 35 minut.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz. Obejmuje on również budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Prace trwają na odcinku Nowy Sącz – bocznica Klęczany, potem w kierunku Limanowej. Pomiędzy Męciną a Mordarką powstaje tunel kolejowy o długości niemal 4 km. Prace trwają także na stacji Limanowa. Na końcowy odcinek modernizowanej linii – Chabówka – Rabka-Zdrój wróciły już połączenia pasażerskie. Do końca roku powinien być gotowy kolejny fragment – do Rabki-Zaryte.

Podpisano już umowę na budowę kolejnego odcinka między Rabką-Zaryte i Kasiną Wielką (Fornalami) a dla trzech innych PLK są w trakcie wyłaniania wykonawców. Chodzi o Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa oraz Podłęże – Gdów. Przetargi na ostatnie, pozostałe odcinki dla projektu Podłęże-Piekiełko według zapowiedzi PLK ogłoszą w najbliższych miesiącach.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj