
Premier Mateusz Morawiecki w czwartek odwiedził województwo małopolskie. Krótko gościł także w Nowym Sączu – spotkał się tu z pracownikami jednego z liderów produkcji taboru kolejowego w Polsce – zakładów NEWAG S.A.
Mateusz Morawiecki w Newagu
– Czasami mówi się, że jakaś branża czy jakaś firma jest lokomotywą rozwoju. Więc ja mogę powiedzieć, że ta firma – Newag w Nowym Sączu – jest dokładnie, dosłownie i w przenośni, lokomotywą rozwoju. Gratuluję jeszcze raz wszystkim pracownikom. To wy stworzyliście tą firmę – dumę Polski – mówił premier.
Jak przypomina Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, pociągi projektowane i produkowane w Nowym Sączu poruszają się m.in. po polskich torach, których sieć połączeń jest od kilku lat rozwijana i modernizowana.
– My już dzisiaj odtworzyliśmy wiele nowych połączeń, a cały Krajowy Program Kolejowy to jest ponad 70 miliardów złotych. To jest infrastruktura kolejowa, po której mam nadzieję będą jeździć polskie lokomotywy, jak te z Newagu. I będą dobrze służyły wszystkim polskim pasażerom, będą służyły po prostu Polakom – powiedział szef rządu.
Jak przypomniał Mateusz Morawiecki w Newagu, Krajowy Program Kolejowy, Program Inwestycji Dworcowych oraz Kolej+ to tylko niektóre z rządowych programów poświęconych dynamicznemu rozwojowi kolei w Polsce.
– Do tej pory zmodernizowaliśmy ponad 7,5 tys. km torów, a w dalszych pracach jest kolejne niemal 9 tys. km. Wykonaliśmy roboty, które obejmują modernizację lub budowę 2326 przejazdów kolejowo-drogowych i 1195 peronów – mówił w Newagu premier.
Jak przypomina Polska Agencja Prasowa, nowosądecki Newag to jedna z najstarszych firm kolejowych w Polsce z tradycjami sięgającymi 1876 roku. Spółka jest wiodącym krajowym producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich. Również lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów; zatrudnia blisko 1,5 tysiąca pracowników. Od grudnia 2013 roku Newag jest spółką giełdową notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Wśród sztandarowych produktów firmy są m.in. elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) Impuls 2 wytwarzane na potrzeby pasażerskich przewozów regionalnych. Należą one do najnowocześniejszych tego typu pojazdów szynowych w Polsce. Ich odbiorcami są krajowi przewoźnicy regionalni, pojazdy te są także eksportowane do innych państw europejskich.
Sądecka firma produkuje również 6-osiowe lokomotywy elektryczne Dragon 2 będące pierwszym polskim pojazdem kolejowym, który otrzymał zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), dopuszczające go do eksploatacji nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji. Są one przeznaczone do prowadzenia ciężkich składów towarowych, a ich głównym odbiorcą jest spółka PKP Cargo.
Newag produkuje także lokomotywy elektryczne Griffin, spełniające wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy wyposażono w europejski system sterowania pociągiem ETCS na najwyższym poziomie trzecim. Krótko mówiąc znacząco wpływa to na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Głównym użytkownikiem tych pojazdów jest spółka PKP Intercity.
(edred)