Strona główna Wiadomości

Protest związkowców i posłów przeciw likwidacji połączeń kolejowych

protest zwiąkowców Nowy Sącz
Pikieta przed nowosądeckim dworcem kolejowym. Fot. JO / Twój Sącz

Zorganizowaniem pikiety oraz wystosowaniem protestu do marszałka województwa zareagowali sądeccy posłowie Solidarnej Polski oraz przedstawiciele kilku kolejarskich związków zawodowych na zapowiedź likwidacji sześciu połączeń między Krakowem i Tarnowem a Nowym Sączem i Krynicą. Poseł Arkadiusz Mularczyk zapowiedział także demonstrację w Krakowie „przeciwko polityce dyskryminacji regionu” przez samorząd wojewódzki.

Przypomnijmy, że Zarząd Województwa Małopolskiego podjął decyzję o usunięciu z przygotowywanego nowego rozkładu jazdy połączeń na kilku liniach w województwie, w tym sześciu dotyczących ruchu przez stację w Nowym Sączu i powiat nowosądecki. – Była podyktowana ograniczonymi możliwościami finansowymi województwa. Wysokie koszty uruchomienia pociągów, niska frekwencja pasażerów przekładająca się na niewystarczające przychody i w konsekwencji wzrastający deficyt, spowodowały konieczność likwidacji części połączeń kolejowych – wyjaśniały nam władze województwa.

ReklamaPobierz grafikę aby zobaczyć

Według posłów i związkowców opisywany w środę przez Twój Sącz zamiar likwidacji kilku połączeń kolejowych w grudniu br. jest przykładem marginalizacji Nowego Sącza przez władze wojewódzkie i dowodem na wykorzystywanie stanowiska przez marszałka Sowę w kampanii wyborczej. Spowoduje również utratę około 200 miejsc pracy przez miejscowych kolejarzy.

Zdaniem posłów Arkadiusza Mularczyka i Andrzeja Romanka oraz kolejarskich związkowców w tym samym czasie, gdy w Nowym Sączu zlikwiduje się kilka połączeń, w rejonie Oświęcimia (gdzie w wyborach startuje marszałek Marek Sowa) przybędzie 8 nowych. – Domagamy się wyjaśnień – mówił poseł Mularczyk, prezentując pismo w tej sprawie skierowane do marszałka Małopolski. Pyta się w nim m.in., czy przy podejmowaniu o decyzji o likwidacji połączeń były brane pod uwagę ekonomiczne i społeczne skutki. Według sygnatariuszy Przewozy Regionalne zaoszczędzą na ograniczeniu kursowania pociągów około 3,5 – 4 mln zł, ale może to spowodować likwidację nawet 200 miejsc pracy (m.in. dróżników, maszynistów i konduktorów).

Władze województwa zapowiedziały ustosunkowanie się do spraw podniesionych w liście (kopia pod tekstem) dopiero w przyszłym tygodniu. Ale sprawę komentował na gorąco marszałek Marek Sowa pod relacją z pikiety na naszym profilu na Twitterze, wdając się w polemikę z posłem Mularczykiem:

kolej_twitter0

kolej_twitterkolej_twitter1W czwartek po południu Arkadiusz Mularczyk (również na Twitterze) zapowiedział „wielką demonstrację kolejarzy i Sądeczan przeciwko polityce dyskryminacji regionu” przez marszałka Sowę. Ma odbyć się 2 października przed Urzędem Marszałkowskim w Krakowie.

(JO)

21VTBQUb9LRSrN8feYf0APK6a5Sd90SAB5WQJeMDWA61Ma7S

Reklama

2 KOMENTARZE

  1. Informacja Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego

    Kraków, 18.09.2015r.

    Prawie
    94 mln zł wyda Województwo Małopolskie na dofinansowanie kolejowych
    przewozów pasażerskie w przyszłym roku. Najważniejsze zmiany w
    rozkładzie jazdy na 2015/16 to zwiększenie
    połączeń kolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i
    przywrócenie zawieszonej dotąd linii. Nowy rozkład jazdy będzie
    obowiązywał od 13 grudnia br.

    – Praca przewozowa wzrośnie o 5 procent w porównaniu do tego roku
    – mówił marszałek Marek Sowa w czerwcu, podczas konferencji prasowej
    dotyczącej nowego rozkładu jazdy w Małopolsce.
    I dodał, że województwo zarezerwowało na przewozy kolejowe w przyszłym
    roku 93 804 268 zł. Dla Przewozów Regionalnych będzie to kwota 80 mln
    zł, dla Kolei Małopolskich 13,5 mln zł, a dla Kolei Śląskich – 0,3 mln
    zł.

    W nowym rozkładzie jazdy Przewozy Regionalne będą obsługiwać następujące linie:

    • Kielce – Sędziszów – Olkusz – Katowice (3,9 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Miechów – Sędziszów – Kielce (4,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Tarnów – Rzeszów (11,5 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica (17,1 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane (12,7 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Wadowice – Bielsko Biała (8,7 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Trzebinia – Katowice (12,5 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Trzebinia – Oświęcim (5,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim (3,5 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    Koleje Małopolskie będą z kolei wozić pasażerów na liniach:

    • Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia (6,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    • Kraków – Miechów/Sędziszów (7,2 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    Natomiast Koleje Śląskie:

    • Katowice – Oświęcim (0,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)

    Marszałek Sowa podkreśla, że po trzech latach przerwy zostanie przywrócone połączenie na linii Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim. Tę trasę będzie obsługiwać 10 pociągów,
    a przywrócenie tej linii było możliwe dzięki współpracy z samorządami lokalnymi. –
    Każdy samorząd, na terenie którego przebiegają deficytowe linie
    kolejowe, mógł współfinansować kolej na swoim terenie. W efekcie tego
    wróciły pociągi na linii Kraków – Skawina
    – Spytkowice – Oświęcim. Gminy z tego terenu dopłaciły 1,7 mln zł, województwo 3,5 mln a 200 tysięcy zł prywatny przedsiębiorca – mówi marszałek. Jest to jedyny przypadek w Małopolsce, w którym samorządy zdecydowały się na współfinansowanie
    przewozów pasażerskich.

    Decyzja
    Zarządu Województwa Małopolskiego o zmniejszeniu liczby połączeń na
    niektórych liniach wynika z ograniczonych możliwości finansowych, ale
    przede wszystkim niskiej rentowności
    i rosnącego deficytu na tych liniach. Ograniczenia liczby połączeń w
    nowym rozkładzie jazdy dotyczą linii Kielce – Katowice, Kraków – Kielce
    oraz Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica.

    W 2014 roku koszt
    przewozów realizowanych w relacji Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica
    wyniósł 25,9 mln zł, zaś przychody zaledwie 2,4 mln zł. W
    konsekwencji Województwo
    Małopolskie dopłaciło do tej linii 23,5 mln zł, co stanowi 27,5 %
    ogólnego dofinansowania do przewozów kolejowych na terenie województwa.

    Koszt
    przewozów zaplanowanych w relacji Kraków – Nowy Sącz/Krynica w
    rozkładzie jazdy 2015/2016 wynosi 19,9 mln zł, zaś przychody szacowane
    są na poziomie 2,8 mln zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj