Strona główna Wiadomości

GDDKiA unieważnia cztery przetargi na projekty przebudowy drogi krajowej nr 28 w tym Limanowa – Chełmiec

przebudowa drogi Chełmiec Limanowa DK28
Przebudowa drogi Chełmiec Limanowa na razie bez projektu. DK28 w Biczycach Dolnych. Fot. Google

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad unieważniła – jeszcze przed upłynięciem terminu składania ofert – ogłoszone kilka tygodni temu przetargi na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 28. Chodzi o odcinki: Limanowa – Chełmiec, Kasina Wielka – Limanowa, Białka – Skomielna Biała oraz Wadowice – Sucha Beskidzka. Zamawiający, po serii pytań od wykonawców, doszedł do wniosku, że można znacznie skrócić proces przygotowania dokumentacji (pierwotnie wyznaczony na aż 89 miesięcy) i zamierza ogłosić postępowania jeszcze raz, ze zmienionym zakresem zamówienia.

Zadaniem wykonawców miało być przygotowanie całościowego projektu rozbudowy odcinków drogi krajowej nr 28. W ramach tych prac należało m.in. wykonać Studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Po ich przygotowaniu złożyć wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla każdego z odcinków. Potem z kolei Koncepcje programowe uszczegóławiające założenia inwestycji oraz projekty budowlane. Dzięki temu miano przygotować wnioski o wydanie zezwoleń na realizację inwestycji drogowych. Wykonawcy na przeprowadzenie tych prac i uzyskanie ZRID mieli na to, w przypadku każdego z odcinków, 89 miesięcy.

ReklamaPobierz grafikę aby zobaczyć

Jednak GDDKiA, jeszcze przed terminem otwarcia ofert, unieważniła wszystkie postępowania. Tłumaczy, że stało się to po analizie pytań potencjalnych wykonawców i uznała, że prowadzenie postępowania w pierwotnie założonym zakresie „mija się z celem”.

– W ramach tego zadania inwestycyjnego (rozbudowa drogi po istniejącym śladzie) możliwe jest skrócenie całego procesu przygotowania dokumentacji poprzez modyfikację etapów. Bardziej efektywne będzie rozpoczęcie projektowania od przygotowania wielowariantowej koncepcji uwzględniającej wariantowanie tylko wybranych elementów zlokalizowanych na przebiegu istniejącego śladu drogi, następnie uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i w dalszej kolejności przystąpienie bezpośrednio do realizacji Projektu Budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID – czytamy w uzasadnieniu do unieważnienia postępowania.

GDDKiA uznała, że rezygnacja z pierwotnych założeń pociąga za sobą konieczność „wprowadzenia znaczących zmian do opisu przedmiotu zamówienia, które będą miały istotny wpływ na treść sporządzanych ofert. Dodatkowo zmiana zakresu ma również wpływ na wartość zamówienia, która musi być na nowo ustalona z uwzględnieniem wprowadzonych zmian”.

Jak podała niedawno GDDKiA Oddział Kraków, „celem modernizacji trasy jest poprawa jej parametrów technicznych i zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych”. Droga ma zostać dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Zapowiadana też jest analiza potrzeby budowy na niektórych odcinkach dodatkowych pasów ruchu.

Przebudowa drogi Chełmiec Limanowa

Najbliższy Nowemu Sączowi odcinek Chełmiec – Limanowa o długości niespełna 19 km, jest obciążony ruchem prawie 7 tysięcy aut na dobę. Zmiany na tym odcinku obejmą w szczególności 53 przepusty i około 20 skrzyżowań. W planach jest też budowa jednego mostu w miejsce dotychczasowego przepustu z 1970 roku w Siekierczynie.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj