Strona główna Wiadomości

Przebudowa linii 104: będą nowe wiadukty ale kierowcy w Sączu stracą kilka skrótów

w tym miejscu powstanie nowy wiadukt kolejowy w Nowym Sączu
Tory kolejowe u zbiegu ul. Kolejowej i Zielonej zostaną poprowadzone nad ulicą. Nie będzie też wjazdu w ul. Asnyka. Fot. TK / Twój Sącz

W ciągu kilku najbliższych lat czekają nas spore zmiany w układzie komunikacyjnym Nowego Sącza. W związku z planowaną modernizacją odcinka linii kolejowej nr 104 z Chabówki, przebudowane również zostaną przejazdy kolejowo-drogowe na terenie miasta. PKP-Polskie Linie Kolejowe planują budowę dwóch nowych wiaduktów (nad ul. Krakowską oraz Kolejową) jednocześnie zlikwidowane zostaną popularne wśród kierowców skróty a także przejścia przez tory.

W lutym br. PKP-PLK ogłosiły przetarg na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Na odcinku między Klęczanami a naszym miastem przebudowane zostaną stacje: Marcinkowice, Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. W Nowym Sączu zaplanowano budowę dwóch wiaduktów. Inwestycja ma również obejmować budowę nowego mostu kolejowego na Dunajcu. Przetargu jeszcze nie rozstrzygnięto ale z dokumentacji wynika, że przebudowie zostaną poddane wszystkie istniejące przejazdy drogowo-kolejowe na tej linii.

Reklama

U zbiegu ul. Kolejowej, Zielonej i Asnyka powstanie skrzyżowanie dwupoziomowe. Według projektu tory pobiegną wiaduktem, a jezdnia będzie obniżona (także pod sąsiednim wiaduktem na linii do Muszyny, bliżej wylotu ul. Wyspiańskiego). W związku z dużą różnicą poziomów, ul. Asnyka zostanie drogą bez przejazdu – nie będzie już można skrócić sobie drogi między ul. Zieloną a Węgierską. W projekcie od strony przyszłego wiaduktu zaplanowano plac do zawracania; będzie możliwe jedynie przejście dzięki schodom.

nowe wiadukty w Nowym Sączu powstaną na ul. Kolejowej (mapka) oraz Krakowskiej
Projekt przyszłej organizacji ruchu wokół przyszłego wiaduktu kolejowego u zbiegu ulic. Waryńskiego, Kolejowej, Zielonej, Asnyka i Wyspiańskiego.

Wiadukt powstanie również nad ul. Krakowską, przy przystanku kolejowym Nowy Sącz Chełmiec. Ulica zostanie w związku z tym przebudowana na odcinku 400 metrów, powstanie również przejście podziemne. W niedalekiej okolicy zostanie zlikwidowany przejazd przez tory na ul. Dmowskiego, przejście na ul. Jesionowej oraz wjazd z ul. Krakowskiej na ul. Ściegiennego.

wkrótce dwa nowe wiadukty w Nowym Sączu
Wiadukt nad ulicą Krakowską. Wizualizacja PKP-PLK

Dotychczasowy przejazd kolejowy na początku ul. Szwedzkiej (za Wspólnotą Emaus, z podjazdem obok Zakładu Karnego) ulegnie likwidacji a ten odcinek będzie drogą bez przejazdu. W zamian PKP-PLK proponują budowę nowego odcinka ulicy po drugiej stronie torów, zabezpieczonego murem oporowym, również z wjazdem z ul. Kościuszki. Przebudowa dotyczy także przejazdów kolejowych na ul. Kościuszki oraz Mickiewicza.

Początkowy odcinek ul. Szwedzkiej w Nowym Sączu. Przejazd kolejowy do likwidacji
W najbliższych latach zostanie zlikwidowany przejazd kolejowy na ul. Szwedzkiej. Popularny skrót z Wólek w stronę centrum i Rynku jednak zostanie – ulica zostanie poprowadzona po drugiej stronie torów. Fot. TK / Twój Sącz

Przejście podziemne pod torami modernizowanej linii kolejowej ma powstać na ul. Wolskiej, przy przejściu z Kocich Plant na Wólki.

Nie będzie już lubianego przez mieszkańców skrótu z ul. Tatrzańskiej przez odcinek ul. Wrześniowskiej do ul. Barbackiego na Wólkach. Nie zmieni się natomiast przebieg początkowego odcinka ul. Węgierskiej (pod wiaduktem). Obecny wiadukt zostanie wprawdzie rozebrany, ale w tym samym miejscu powstanie nowy.

Kiedy należy spodziewać się tych wszystkich zmian? Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty jeszcze w tym roku, to zmiany w układzie drogowym powinny nastąpić w ciągu najbliższych trzech lat, podobnie jak wszystkie prace budowlane na odcinku E bocznica Klęczany – Nowy Sącz na linii kolejowej nr 104. – Wykonawca, który zostanie wyłoniony w postępowaniu przetargowym będzie miał 30 miesięcy od podpisania umowy na realizację wszystkich prac, m.in. budowę nowych obiektów inżynieryjnych, dróg oraz przejazdów kolejowo-drogowych – powiedziała nam Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem a Chabówką jest częścią szerszego projektu, związanego z planowaną budową linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna.

Według zapowiedzi przedstawicieli rządu oraz kolei, modernizacja 75-km linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna powinna się zakończyć jeszcze przed 2030 rokiem. Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 godziny.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj