
Miejski Zarząd Dróg otworzył oferty w przetargu na 9 inwestycji drogowo-mostowych, z budową nowego mostu na Kamienicy na ul. Kamiennej oraz modernizacją ul. Śniadeckich na czele. Do wykonania poszczególnych zadań wnioskowanych przez Nowy Sącz i finansowanych z drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, zgłosiły się tylko dwie firmy. Wyjątkiem jest budowa mostu – tutaj swoje oferty złożyło 9 wykonawców – wszystkie są poniżej zakładanego na 27 mln zł budżetu przeznaczonego na tę inwestycję.
Otwarcie ofert skomentował na swoim fanpage prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel.
– Wszystko na to wskazuje, że ruszymy z kolejną dużą ofensywą inwestycyjną na nowosądeckich drogach. Otworzyliśmy wiele przetargów związanych z infrastrukturą drogową. Z całą pewnością rozpoczniemy budowę mostu na Kamienicy Nawojowskiej w kierunku Kamionki Wielkiej (…) Chciałbym zwrócić też uwagę na kompleksowy remont i modernizację ulicy braci Śniadeckich; tam jest nowosądeckie pogotowie, tam jest wiele zakładów pracy, to także dojazd do dużej galerii handlowej i dojazd do szpitala (…) Dobre informacje, znowu kilkadziesiąt milionów na nowosądeckie drogi. Wiem, że te osoby, które nie chcą tych remontów, które przeszkadzają – będą niezadowolone. Ja tylko proszę mieszkańców o cierpliwość. Zmieniamy tak naszą infrastrukturę żebyśmy mogli powiedzieć, że ta kadencja była kadencją właściwie przepracowaną, że zrobiono wiele i to państwu obiecuję – tak się będzie działo – mówił prezydent Handzel do swoich fanów na portalu społecznościowym. W 2 minutowym przemówieniu nie wspomniał, że omawiane inwestycje są finansowane z rządowego funduszu, a nie z budżetu miasta (miasto otrzymało łącznie 37 mln zł dofinansowania).
Największą inwestycją jest budowa mostu na Kamienicy na ul. Kamiennej w miejscu obecnej, uszkodzonej dwa lata temu przeprawy, wraz z jej rozbiórką oraz demontażem obecnego mostu tymczasowego. Powstanie tu most trójprzęsłowy, z jezdnią o szerokości 2×4 m i ścieżką pieszo-rowerową, z ustrojem nośnym o długości 84 m. Przebudowane zostaną także drogi dojazdowe. Według wymagań zamawiającego, prace przy budowie nowego mostu powinny się zakończyć z końcem sierpnia 2023.
Do tego zadania zgłosiło się 9 wykonawców. Ich oferty opiewają od 13,6 mln zł do 21,5 mln zł. To dość zaskakujące, bo wszystkie są znacznie poniżej budżetu zamawiającego (Miasto założyło, że ta inwestycja może kosztować 27 mln zł brutto).
Jeśli uda się rozstrzygnąć ten przetarg, to Miasto zaoszczędzi sporą kwotę i będzie teoretycznie można dołożyć do sfinansowania pozostałych 8 zadań w tym przetargu. O udzielenie zamówienia w każdym z nich ubiegają się już tylko 2 firmy, które w ostatnich latach wykonują sporo prac drogowych w Nowym Sączu – PDM z Dębicy oraz Zibud z Kamienicy. Ich propozycje przeważnie są wyższe od zakładanego budżetu.
Według założeń zamawiającego, do końca maja przyszłego roku planowane jest wykonanie przebudowy 450-metrowego odcinka ul. Śniadeckich wraz z wykonaniem ścieżki rowerowej (w tym zakresie prace są współfinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg). Ścieżka dla rowerzystów ma zostać zmodernizowana w ramach tego zadania również wzdłuż Al. Piłsudskiego (na łącznej długości 3 km, z terminem wykonania do końca grudnia br.).
Przetarg obejmuje także przebudowę ul. Jodłowej (niemal 1-km odcinek), budowę chodnika wzdłuż ul. Mała Poręba (od skrzyżowania z ul. Bohaterów Orła Białego w kierunku skrzyżowania z ul. Podbielowską) i modernizację fragmentu ul. Dunajcowej wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Jagodową.
Zaplanowano również przebudowę jezdni na ul. Gucwy, modernizację 1-km odcinka ul. Naściszowskiej oraz przebudowę jezdni i chodników wzdłuż 230-metrowego odcinka ul. Grodzkiej (od skrzyżowania z Al. Batorego i Al. Wolności do skrzyżowania z ul. Rejtana, ul. Nawojowską i ul. Długosza). Prace dotyczące powyższych miejsc zaczną się dopiero w przyszłym roku i mają potrwać najpóźniej do końca sierpnia 2023.
(JO)